5 Jaar Na-Nomi

Co-packing Duurzaamheid Food/FMCG
03 april 2019, BY NA-NOMI

Nu al geldt Na-Nomi in de markt als een van de belangrijkste spelers op het gebied van geïntegreerde co-packing voor FMCG-producten. Geïntegreerde co-packing, binnen de supply chain. Dat was het doel toen we in 2013 de handen ineensloegen met co-packingspecialist NOMI. Het was het begin van een nieuw bedrijf: Na-Nomi.

Met André van Peer (Directeur – NOMI Co-Packing), Ard Nabuurs (Directeur – Nabuurs) en Bas Coenen (General Manager – Na-Nomi) blikken we kort terug op de oprichting van Na-Nomi.

André van Peer: ‘verschuiving co-packwerkzaamheden naar logistiek dienstverleners’
Hoe ontstond bij NOMI eigenlijk het idee voor een samenwerking met een logistiek dienstverlener? “We zagen hoe bepaalde, relatief eenvoudige co-packwerkzaamheden niet meer door co-packers werden uitgevoerd, maar werden uitbesteed aan logistiek dienstverleners”, zegt André van Peer.

“Bijvoorbeeld het etiketteren of krimpen van producten, maar ook het afvullen van displays. Wij zijn toen op zoek gegaan naar een logistiek dienstverlener om mee samen te werken, want we wisten dat er zo een win-winsituatie zou ontstaan.”

Ard Nabuurs: ‘zowel logistiek als co-packing’
NOMI vond haar partner in Nabuurs. “Onze klant Kraft Heinz wilde dat wij zowel logistiek als co-packing zouden gaan doen”, herinnert Ard Nabuurs zich. “Al snel kwamen we erachter dat dat heel iets anders is dan alleen orderpicken. Want bij co-packing heb je echt consumenteneenheden in je handen. En om dat efficiënt te kunnen doen, moet je er verstand van hebben.”

“Samen met André kwamen we al snel tot de conclusie dat een samenwerking ons allemaal verder zou helpen. Wij wilden een professional in co-packing aan onze zijde en NOMI wilde graag bewegen richting geïntegreerde co-packing, dus hebben we samen deze kans gepakt.”

Geïntegreerde co-packing: kortere levertijden en minder CO2-uitstoot
Het concept van Na-Nomi bleek uniek in de markt. Want er zijn wel meer co-packers die op hun eigen locatie de co-packing overnemen, of zelfs in-house werken bij logistieke dienstverleners; maar dan nog hebben klanten met twee bedrijven te maken.

Bij Na-Nomi is de dienstverlening echter volledig geïntegreerd, legt André uit: “We hebben onze ICT-systemen en klantenservice samengevoegd en er is altijd zicht op de producten. Dat is belangrijk voor de traceability en het zorgt ook voor kortere levertijden. Bovendien is onze werkwijze beter voor het milieu. Er wordt immers geen CO2 uitgestoten door vervoer van en naar een co-packer.”

Bas Coenen: ‘heel wat mijlpalen bereikt’
General Manager Bas Coenen van Na-Nomi is al vanaf het begin bij het bedrijf betrokken. “We zijn vanaf dag 1 begonnen met groeien en niet meer opgehouden”, vertelt hij. “In het tweede jaar verdubbelde de omzet al ten opzichte van het eerste jaar. En vorig jaar gebeurde dat opnieuw.”

“De groei ging zo snel dat we in 2015 alle plannen hebben herzien en nieuwbouwplannen hebben gemaakt. En zelfs dat nieuwe gebouw is nu eigenlijk alweer te klein! Je kan dus wel zeggen dat we de afgelopen vijf jaar heel wat mijlpalen hebben bereikt.”

Zelf op zoek naar een co-packingspecialist?
De verpakking van Fast Moving Consumer Goods optimaal afstemmen op verschillende distributiekanalen en afnemers? Snel inspelen op veranderende marktomstandigheden? Bij Na-Nomi ontwikkelen en realiseren we co-packing concepten waar marketeers én logistieke professionals blij van worden.

Na-Nomi geïntegreerde co-packing bestaat 5 jaar.