Na-Nomi: helpt mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

2025 Co-packing Duurzaamheid Food/FMCG Werken bij
16 oktober 2019, BY NA-NOMI

Co-packer Na-Nomi uit Oosterhout zocht onlangs de publiciteit met het open stellen van 40 vacatures voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het bedrijf paart groei aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. General manager Bas Coenen vertelt over het concept dat eraan ten grondslag ligt.

“Wij zien in de Nederlandse voedingssector een steeds grotere mate van standaardisatie van verpakken optreden. Tegelijkertijd constateren we dat de klant vraagt om een gevarieerd aanbod van verpakkings- mogelijkheden. De assortimenten worden immers steeds breder. Waar tot voorkort bijvoorbeeld nog twee BBQ-sausjes op de markt waren, zijn het er nu wel twaalf. Die gevarieerde orders moeten allemaal door mens en machines worden ver-, her- of omgepakt. Veel van dat werk gaat naar lage lonen landen. De blikken met soep gaan per vrachtauto naar Oost-Europa en komen bestickerd weer terug. Maar door snel, gevarieerd en duurzaam te werken hebben we de afgelopen jaren hier toch een groeiend marktaandeel verworven en kunnen we deze werkzaamheden voor onze regio behouden”, vertelt Bas Coenen.

TER PLEKKE

Het antwoord van Na-Nomi op de lage lonen industrie bestaat uit het toepassen van gedeelde en geïntegreerde verpakking van diensten. Bas Coenen legt uit: “We combineren het beste uit twee werelden door mens en machine te laten samenwerken. Dat doen we deels op de plek waar de producten gemaakt worden. Wij zeggen: ga er niet mee rijden om ze te laten co-packen, maar doe dat ter plekke. Dat is efficiënt, snel en kostendrukkend. We besparen dagelijks 50 vrachtwagens door echt geïntegreerd te verpakken in de keten.”

TRANSPORT

Na-Nomi is een halfdochter van transporteur en logistiekdienstverlener Nabuurs. Dat maakt het mogelijk om het co-packen te combineren met uitgekiend transport. Wat ook helpt is dat Na-Nomi werkt voor grote en aansprekende A-merken. Die produceren een veelheid aan fast moving consumer goods (FMCG), zoals voeding, toiletartikelen, wasmiddelen, glaswerk, batterijen en wegwerpproducten voor de huishouding. Grootwinkelbedrijven zijn blij met Na-Nomi als aanspreekpunt, want de co-packer rijdt met een volle vrachtwagen met een diversiteit aan producten bij de grootgrutters voor. “Onze logistieke planners slagen er telkens in om volle vrachtwagens te laten rijden. Dat is efficiënt en voordelig, maar ook minder slecht voor het milieu. Er zijn minder vervoersbewegingen nodig”, zegt Bas Coenen hier over. Na-Nomi is ook in staat om producten op te slaan, zodat ze snel geleverd kunnen worden.

MEDEWERKERS

Gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers zijn volgens Bas Coenen ‘een cruciaal aspect’ in dit proces. Vandaar dat Na-Nomi investeert in opleiding en coaching. En op de werkplek wordt een goede balans gezocht tussen wat ergonomisch gesproken de mens en de machine kan doen. Bas Coenen heeft uitermate positieve ervaringen met werknemers die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. “Maar”, zo stelt hij, “we investeren ook in ze. We kijken graag naar wat iemand kan. En of hij of zij een uitdaging ziet in ontwikkelpunten. Er is ook een fysiotherapeut op het werk aanwezig om fysieke klachten te voorkomen of te verhelpen. En de job-coach geeft adviezen aan de teamleider over de juiste omgang met de doelgroep.”

A-MERKEN

Volgens Bas Coenen motiveert het dat Na-Nomi veel A-merken als klant heeft. Het gaat om grote namen als KraftHeinz, Nespresso, Mars en HAK. De medewerkers verpakken ze en zien ze dagelijks terug komen in de supermarkt en Tv-commercials. Dat spreekt tot de verbeelding. Hij vervolgt: “We investeren in opleiding en ervaring, maar ook in welzijn. Mentaal en fysiek moeten mensen het fijn hebben op het werk. Vaak hoor je dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt niet willen werken in de avonduren of in het weekeind. Maar bij ons is de teamgeest zodanig dat ze graag komen opdagen als een spoedorder dat vereist.” Er werken momenteel 40 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij Na-Nomi. Gelet op de positieve ervaringen met deze groep is het de bedoeling dat het aantal de komende tijd verdubbeld wordt. Bas Coenen: “Bij ons zijn het dan geen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar krijgen ze een vast contract.”

DUURZAME LOGISTIEK

Bas Coenen formuleert drie aspecten van duurzaamheid op. Allereerst is stevig ingezet op het werven en vervolgens vooral het voor een langere periode behouden van werknemers. Ten tweede is er de duurzame logistiek. Na-Nomi verpakt bij de klant en op de eigen locatie. Steeds wordt gezocht naar de kortste routes en het slim combineren van verpakken en transport. Verpakkingsspecialisten van Na-Nomi adviseren de klant ook over het creëren van zo min mogelijk afval.

BETROUWBAARHEID

Het concept van Na-Nomi resulteert tenslotte in een duurzame relatie met de klant. Die weet de betrouwbaarheid en kostenbesparing te waarderen. Bas Coenen noemt als voorbeeld de verpakking van Kerstpakketten die op het laatste moment geleverd moeten worden. Dat kan nodig zijn als de klant laat bestelt of één van de producten uit het pakket laat geleverd wordt. De klant heeft er uiteraard alle baat bij dat de pakketten toch op tijd bezorgd worden. Na-Nomi is dan de aangewezen verpakker voor deze verantwoordelijke klus. Het bedrijf werkt met 100 mensen in vaste dienst en 100 oproepkrachten. “De markt is enorm dynamisch en competitief. Vaak weten we niet wat we de volgende dag gaan doen. Maar het is wel een te voorspellen onvoorspelbaarheid. We kunnen vrij goed inschatten wat er op ons af komt. Daarom durven we te investeren in vaste medewerkers”, besluit Bas Coenen.

Over Na-Nomi

Na-Nomi is begonnen als joint venture tussen de familiebedrijven Nabuurs (logistiek dienstverlener) en co-packing specialist NOMI. In vijf jaar tijd groeide het uit tot een zelfstandige co-packingspartner voor Fast Moving Consumer Goods. Na-Nomi verzorgt het volledige scala aan activiteiten dat daar bij komt kijken. Denk aan displaybouw, shrink wrapping, sleeving, stickeren, ompakken en sorting en E-fulfilment. De werkprocessen zijn vergaand gemechaniseerd en geautomatiseerd. De medewerkers denken ook graag mee over promotie acties of uitdagende nieuwe verpakkingen. Tot slot mag warehousing genoemd worden. De copacker is gevestigd op het industrieterrein Park 15 in Oosterhout bij Nijmegen.

Na-Nomi
Rietgraafsingel 2
6678 PH Oosteroug (Gld)
Telefoon 088 – 622 85 29
E-mail info@na-nomi.nl
www.na-nomi.nl

Tekst: Paul de Jager
Fotografie: Sharon Willems