Bespaar onkosten met ompakken

2025 Co-packing Duurzaamheid Food/FMCG
30 april 2020, BY NA-NOMI

Bespaar onkosten met ompakken

Nu de coronacrisis voortduurt, heeft dat meer en meer impact op de economie. Daarom heeft bedrijfscontinuïteit onze aandacht. Ook die van onze klanten. Veel van hen zijn productiebedrijven die 24/7 produceren, terwijl sommige van hun afzetmarkten op dit moment nagenoeg stilliggen. Denk hierbij aan de Food service of Travel Retail. Door het ompakken van producten helpen wij deze bedrijven om onkosten te besparen.

Wat houdt ompakken in?

Ompakken betekent dat we de originele verpakking van een product vervangen, aanpassen of toevoegen. Bijvoorbeeld omdat de nieuwe afzetmarkt andere eisen aan de verpakking stelt of door ingrediënten informatie opnieuw te labelen. Ompakken kan ook betekenen dat we producten opnieuw inpakken. Bijvoorbeeld in geval van beschadigde producten. Of als de verpakking niet voldoet aan de transporteisen van de nieuwe afzetmarkt. Denk aan afmetingen die niet zijn toegestaan. Soms gelden er regels voor het aantal producten per verpakking. Ook dan pakken we ze opnieuw in naar de gevraagde aantallen per doos. Verpakkingsmaterialen? Die hebt u zelf beschikbaar of ontwikkelen wij voor u.

Ompakken in crisistijd

In de huidige crisissituatie kunnen we met ompakken bedrijven helpen om onkosten te besparen. Sterker nog, hiermee voorkomen we vernietiging van producten die niet meer verkocht kunnen worden. Ompakken maakt de producten die niet meer naar de horeca of een markt kunnen om dat deze dicht zijn geschikt voor een nieuwe afzetmarkt. We verpakken bijvoorbeeld producties die origineel bedoeld waren voor de export markt. De grenzen zijn nu dicht, waardoor veel producten niet meer geleverd kunnen worden. Wij maken ze geschikt voor de Nederlandse markt, zodat ze toch verkocht kunnen worden.

Ompakken voor de Nederlandse markt

Bij het ompakken van producten voor de Nederlandse markt houden we rekening met de wensen van de Nederlandse consument. Daarop passen we de etikettering aan. We letten op de leesbaarheid van de informatie op de verpakkingen. Producten met buitenlandse talen erop kun je niet uitleveren aan Nederlandse supermarkten in verband met onder andere allergeneninformatie. Informatie over de ingrediënten vertalen we daarom naar het Nederlands. Ook de houdbaarheidsdatum melden we conform de Nederlandse wetgeving. Voedselveiligheid staat daarbij voorop!

Verpakkingen samenvoegen of splitsen

Ook de wijze van levering is uiteindelijk bepalend voor de manier waarop we ompakken. Soms voegen we een vracht samen in dozen of op pallets om transportruimte optimaal te benutten. Dat kan financieel gezien voordeliger zijn en zorgt tegelijkertijd voor een lagere CO2-uitstoot. Soms splitsen we bulkverpakkingen op. Dat is afhankelijk van de manier waarop de nieuwe afzetmarkt de producten wil ontvangen: displayverpakkingen, specifieke palletformaten, gestapeld of juist niet, kleine of grote dozen, meer producten per doos of juist minder. Denk ook aan assortimentsverpakkingen, door losse eenheden in een aantrekkelijke of zelfs verrassende samenstelling te verpakken kunnen zo nieuwe markten aangesproken worden. Kortom, ompakken is altijd maatwerk.

Gebruikmaken van onze diensten

In samenwerking met Nabuurs kunnen wij het ompakken van producten integreren in een totaal logistiek concept. Een concept waarbij we uitgaan van kostenbesparing en duurzaamheid. Ompakken gebeurt in ons warehouse in Oosterhout (GLD) of Katwijk (NB) waar we dankzij onze schaalgrootte veel capaciteit beschikbaar hebben. Neem voor meer informatie contact op via info@na-nomi.nl of bel: +31(0)88 622 8529.