Hoe Na-Nomi bijdraagt aan een duurzame toekomst

2025 Co-packing Duurzaamheid Food/FMCG
01 december 2022, BY NA-NOMI

Marktbeweging en klantvraag zorgen voor een continue behoefteverandering op de winkelvloer. In tijden van Covid ontstond er een beperking qua ruimte in winkels vanwege de 1,5 meter regel. Winkeleigenaren moesten slim omgaan met hun vloeroppervlak, zo werden promoties beperkt en daalde de vraag naar displays. Deze vraag is nu weer helemaal omgedraaid en displays zijn populairder dan ooit. Daarbij groeit ook de vraag naar andere diensten. Denk aan assemblage en e-fulfillment. De rode draad? Duurzaamheid! De druk op duurzaamheid, evenals de vraag ernaar, is enorm in de huidige economie. Hoe ga je daar als co-packer mee om? Hilco Doevendans, General Manager Na-Nomi, en Thijs Graat, Commercieel Manager Na-Nomi, bieden je de nodige inzichten.

Alles zo duurzaam mogelijk

Hilco: “Bijdragen aan een duurzame toekomst is onze missie! Ondanks dat co-packing soms niet duurzaam lijkt, proberen wij juist zoveel mogelijk verschillende middelen in te zetten om het zo duurzaam én efficiënt mogelijk te maken. Denk aan gerecycled karton, papieren tape, bio-afbreekbaar plastic en recyclebare displays.”

Naast het inzetten van duurzame materialen vindt Na-Nomi ook dat het proces een bijdrage levert aan duurzaamheid. Thijs: “We zijn ontstaan door een joint venture tussen Nabuurs en NOMI, waar logistiek, warehousing en co-packing zich allemaal onder één dak bevinden. Hierdoor kun je processen optimaal aan elkaar aansluiten en zorg je voor een gestroomlijnd en efficiënt proces. Producten rechtstreeks vanuit de fabriek ompakken, afvullen in displays en direct meesturen met een complete bestelling? Geen uitdaging is te groot!”

Nieuwste ontwikkeling: Circulaire displays

“Ook zien we een stijgende vraag naar circulaire displays”, vertelt Thijs. “Deze displays kun je steeds weer opnieuw afvullen en aanpassen aan seizoensgebonden acties zoals Sinterklaas of Pasen. Wel zien we hier nog flinke uitdagingen, en het prijskaartje ligt écht anders dan een papieren display.” Ondanks de uitdagingen is Na-Nomi met verschillende partijen actief in gesprek. Thijs: “Als organisatie moet je klaar staan als klanten overstappen naar deze displays. Ik denk wel dat dit de toekomst wordt, want de displays zijn volledig aanpasbaar, en ook nog eens recyclebaar!”

Het effectief inzetten van data

Datadriven, een term die niet meer weg te denken is, maar ook veelal onderschat wordt vinden ze bij Na-Nomi. “Data is voor ons de drijvende kracht achter (duurzame) innovaties”, vertelt Hilco. “Ons doel is om meer datagedreven te kunnen sturen en actief met de klant in gesprek te gaan. Met deze tool kunnen we klanten nauwkeurig monitoren en adviezen geven om nog beter, sneller en efficiënter te werken. En dat alles in één dashboard. Dit is niet alleen kostenbesparend, maar zorgt ook voor nieuwe inzichten bij de klant.”

Geïntegreerde co-packing

Veelal vinden co-packing activiteiten buiten de logistieke keten plaats. Ondanks dat enkele klanten de kansen zien van in-house co-packing wordt dit volgens Thijs en Hilco nog te weinig gedaan. “Co-packing integreren in de logistieke keten levert zoveel voordelen op. Denk aan kortere doorlooptijden, lagere kosten én een positieve bijdrage aan duurzaamheid. Je bespaart immers een stukje transport, met als gevolg minder CO2 uitstoot. Slim combineren op verschillende niveaus dus, daar zien wij nog wel toekomst in.’’

De beste mix tussen mens en machine

Thijs: “Waar de kracht van Na-Nomi ligt? We denken altijd mee met de klant, geen uitdaging is te groot. En hoe complexer het vraagstuk, hoe enthousiaster wij worden!’’ Hilco vervolgt: ‘’Om dit te realiseren is het een must dat Na-Nomi een goed proces heeft, met geavanceerd machinepark en gedreven medewerkers. Mens en machine gaan letterlijk hand in hand bij Na-Nomi. Onze medewerkers hebben stuk voor stuk een passie voor wat ze doen en volgen ook regelmatig trainingen om te blijven ontwikkelen. Tegelijkertijd lopen we op het gebied van robotisering voorop, en doen we ook hier alles om te blijven groeien. De flexibiliteit komt van de mens, het repeterende kan de machine wegnemen. Kortom: de beste mix tussen mens en machine! En zó draagt Na-Nomi bij aan een duurzame toekomst!”