Hoge dekkingsgraad zorgt voor meer verkoop

Klantcase
25 april 2023, BY NA-NOMI

Hoge dekkingsgraad zorgt voor meer verkoop

Chocolade, tussendoortjes en zoute crackers. Zoete lekkernijen die dagelijks van de productieband rollen en hun weg vinden naar de eindconsument. Als producent wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Maar hoe creëer je een groot bereik? En hoe zorg je ervoor dat je overal goed zichtbaar bent in de schappen? Wij gingen in gesprek met de Logistiek Manager Benelux van een internationaal zoetwaren- en snackbedrijf. Zij neemt je mee in haar logistieke reis, geheel compleet met de nodige uitdagingen onderweg, op het gebied van co-packing.

Slim inspelen op veranderende klantvraag

Laten we beginnen bij het begin. Want wat betekent co-packing voor de wereldwijde organisatie? “Co-packing is voor ons een ondersteunende business. We werken met grote volumes. Out of home shops als tankstations en horecagelegenheden vragen echter om andere of kleinere verpakkingen. Zelfs vanuit supermarkten komt deze vraag. Vanuit deze behoefte is co-packing in beeld gekomen. Co-packing stelt ons in staat om iedere klant te kunnen bedienen.”

“Co-packing stelt ons in staat om iedere klant te kunnen bedienen.”

Klein met een grote impact

Op dit moment verzorgt Na-Nomi displays en enkele co-packing activiteiten voor de producent. Hoe deze rolverdeling tot stand is gekomen? “Voorheen besteedden we alle co-packing activiteiten uit. Door de jaren heen werd de vraag steeds consistenter en de volumes groter. Om die reden hebben we vorig jaar geïnvesteerd in een flowpackmachine, zodat we dit in-house kunnen verzorgen. Na-Nomi verzorgt de displays en de krimpverpakkingen voor tankstations en out of home klanten. Het gaat dan niet om de grootste aantallen qua displays, maar ze zijn ontzettend belangrijk voor onze zichtbaarheid.’’

“De aantallen van co-packing werden dus minder, maar de displays bleven. Het is fijn dat Na-Nomi onderdeel is van Nabuurs. Sinds 2021 besteden wij warehousing en transport namelijk uit aan Nabuurs. Een kwalitatieve co-packer in huis was voor ons dan ook een must tijdens de aanbesteding. Hierdoor kunnen we snel schakelen en werken we kostenefficiënter.’’

“Het is belangrijk om overal zichtbaar te zijn.”

Meedenken in duurzame en efficiënte oplossingen

Niet alleen efficiënt werken is belangrijk, maar ook duurzaam werken. “We willen graag beter zijn voor het milieu. Minder plastic gebruik bijvoorbeeld. Dan ga je kijken naar de opties. Na-Nomi denkt hier erg goed in mee. Zo kwamen ze met het idee om te banderolleren: een zeer efficiënte én duurzame manier om te labelen, bundelen en sealen. Dat meedenken, de kennis die ze hebben en het prettige contact maakt dat de samenwerking erg prettig verloopt. Ze kijken altijd naar wat er kan en welke alternatieven ze kunnen aanbieden. Dit is fijn!’’

“Chips en chocolade staat niet standaard op een boodschappenlijstje. Je moet ervoor zorgen dat je gezien wordt.”

Zien is kopen

“Doordat we co-packing inzetten liggen onze producten op meerdere plekken. En dus zijn we op veel verschillende locaties zichtbaar. Ga je tanken? Dan zie je onze snacks liggen. Loop je door een supermarkt? Dan kom je een display van ons tegen. De producten die wij verkopen staan vaak niet standaard op een boodschappenlijstje. Je moet er dus voor zorgen dat je zichtbaar bent om de verkoop te stimuleren. Naast de out of home shops en supermarkten liggen we ook bij een Sligro. Deze hoge mate van zichtbaarheid geeft de verkoop een boost. Dat is tenslotte ook het doel.’’

Co-packing blijft

Hoe ziet de toekomst er dan uit? “Co-packing werkzaamheden en displays blijven. Dat weet ik zeker. Het stimuleert de verkoop. Bovendien is het gewoon lastig om in je eigen fabriek displays te maken. Daar heb je hulp bij nodig. En nieuwe soort displays buitenom karton? Dit staat wel op de agenda, maar is voor nu nog niet van toepassing. Echter is het wel goed om te weten dat Na-Nomi hier druk mee bezig is. Want als we er wel klaar voor zijn, dan is Na-Nomi dat ook!’’