Verschillende soorten retail displays op een rijtje gezet: welk type past bij welk product?

Co-packing Food/FMCG
21 september 2021, BY NA-NOMI

Met retail displays vestig je de aandacht op een bepaald product. Dankzij de grote diversiteit aan soorten en maten worden ze volledig op een product toegespitst. Dit maakt ze bijzonder effectief voor de verkoop, maar hierin ligt direct de moeilijkheid: hoe kies je voor de juiste display voor een bepaald product? De mogelijkheden kunnen overweldigend zijn. Toch is er genoeg onderscheid om de juiste keuze te maken. Dit zijn de verschillende mogelijkheden in retail displays op een rijtje gezet.

Winkel display Jumbo

Retail displays zijn een onderdeel van het marketingproces

Retail displays behoren tot de in-store of trade marketing en zijn een uiting van de strategieën die winkels en merken gebruiken om verkoop van producten te stimuleren. Dit doen ze door producten in fysieke winkels op een aantrekkelijke manier te presenteren. Het gaat hierbij om assortimentsstrategie, presentatie, indeling en organisatie. Acht principes staan centraal: zichtbaarheid van een product, shopping convenience & efficiency, product inzicht, creativiteit, maatwerk, cross-sell & up-sell, het tonen van de prijs, en een goede eerste indruk maken. Retail displays werken mee aan het overbrengen van deze principes.

 

Welke soorten retail displays zijn er? Van vloerdisplay tot eilanddisplay

Neem een blik in een gemiddelde winkel en de verscheidenheid aan retail displays is niet te missen. Grofweg is er een tweedeling: vrijstaande point of sale (POS) displays en vaste winkelinstallaties (winkel displays). Beide worden weer onderverdeeld in diverse, specifieke retail displays. Tot de eerste groep behoren bijvoorbeeld de vloer displays. Deze staan te allen tijde op de grond en trekken de aandacht met opvallende vormen, grafische beelden en origineel materiaalgebruik. Een ander type dat hiermee overeenkomt is een eilanddisplay, met het verschil dat deze zich in open ruimtes bevinden en daarmee van alle kanten toegankelijk zijn. Ze doorbreken bijvoorbeeld de looproute van het winkelend publiek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kaartenrekken.

waarom POS-displays bijdragen aan succes

Verschillende vrijstaande displays: vitrinekast, glorifier en toonbankdisplay

Vitrinekasten zijn vrijstaande retail displays die door glas of doorzichtige kunststof vensters worden afgesloten. Dit type display beschermt waardevolle producten tegen direct contact van winkelaars en vereisen de ondersteuning van een winkelmedewerker. Juweliers maken vaak gebruik van dit type retail displays. Met het volgende type display, de glorifier, presenteer je specifiek één of enkele producten zonder beperkt te worden in vorm, kleur of soort materiaal. Deze displays zijn terug te vinden op het schap. Met een toonbankdisplay, het vijfde type display, wordt het doen van impulsaankopen aangemoedigd. Dankzij het compacte ontwerp wordt door deze retail displays vaak het meest strategische plekje van de winkel ingenomen.

 

Etalage displays: om winkelend publiek te trekken

Om winkelend publiek naar binnen te trekken worden etalage displays ingezet. Alles wordt uit de kast getrokken om de aandacht naar het uitstalraam te trekken en de producten op een aantrekkelijke wijze te presenteren. Binnen in de winkel kan vervolgens gebruik gemaakt worden van een gondel. Dit is een één- tot vierzijdig, hoog of laag winkelrek dat in grote, open winkelruimtes tot zijn recht komt. Vaak zijn make up producten in gondels terug te vinden.

 

Informatievoorziening en digitale toepassingen van displays

Een informatieve display heeft het doel om mensen te voorzien van meer (product)informatie. Het uiteenzetten van productkenmerken, gebruik, voordelen en technische informatie is de voornaamste manier waarop dit type retail display wordt ingezet. Ten slotte is er de digitale POS display, waarin klantgerichte digitale strategieën en technologische apparatuur worden verenigd. Dit is bijvoorbeeld een infokiosk met een tablet of een schapdisplay met multimedia schermen. Op het gebied van vrijstaande POS displays is er enorme verscheidenheid, waardoor de promotie van een product diverse kanten op kan.

 

Vaste winkelinstallaties: winkelstellingen zorgen voor een georganiseerd aanbod

Waar vrijstaande retail displays in een winkel nogal eens wisselen, zijn de vaste winkelinstallaties onderdeel van het basis uiterlijk van een zaak. Dit wil echter niet zeggen dat deze retail displays onderdoen voor de vrijstaande variant. In succesvolle winkels hebben vaste installaties een grote impact op bezoekers en zorgt dit type display ervoor dat winkelend publiek, door een aangename sfeer en overzichtelijke indeling, vaker terugkomt. Eén van deze installaties is de winkelstelling, waardoor gangen ontstaan en looproutes gecreëerd worden. Ze organiseren het aanbod overzichtelijk en hebben een verzorgd uiterlijk.

 

Extra aandacht met behulp van een gondelhoofd of schapdisplay

Op de kop van de winkelstellingen kan een gondelhoofd worden geplaatst, die voor extra zichtbaarheid van een bepaald product zorgt. Omdat winkelend publiek van de ene naar de andere winkelgang loopt, zijn gondelhoofden bijna niet te missen. Waar winkelstellingen zowel enkel- als dubbelzijdig zijn, is een gondelhoofd standaard enkelzijdig. Met een schapdisplay wordt vervolgens extra aandacht op één productgroep in het winkelrek gevestigd. De ruimte wordt voor extra zichtbaarheid ten volle benut en grafische beelden toegevoegd om aanbod te communiceren. Met dit type retail displays wordt de monotonie van een winkelrek doorbroken.

 

Shelf stoppers zetten een product in de schijnwerper

Ditzelfde doel wordt bereikt met een shelf stopper. Deze retail displays worden vaak gebruikt bij het in de schijnwerper plaatsen van drankmerken. Een shelf stopper trekt de aandacht naar een bepaalde plek in het rek en informeert over de voordelen van een product(groep). Ten slotte wordt er gebruik gemaakt van sidekick displays om het gebruik van een winkelruimte te optimaliseren. Met beugels of magneten worden deze displays aan een winkelrek bevestigd. Hierin worden bijvoorbeeld producten gecombineerd die samen geconsumeerd kunnen worden en wordt zo voorkomen dat winkelend publiek van gangpad moet veranderen.

 

Het juiste display materiaal creëert de gewenste sfeer

De keuze voor het juiste displaymateriaal is een belangrijke. Materialen doen suggesties en voegen inspiratie en authenticiteit toe. Ze dragen vakmanschap, emotie, waarde en betekenis uit. Ze representeren extravagantie of duurzaamheid en zetten zo een bepaalde, gewenste sfeer neer. Ook verlichting draagt hierin een steentje bij. De juiste lichtval brengt een bepaald materiaal op een andere manier over. Naast visuele kenmerken is ook levensduur van retail displays van belang. Tijdelijke, of promotionele displays, worden van ander materiaal gemaakt dan permanente displays.

Na-Nomi bord

Waarom is distributie van retail displays belangrijk?

Omdat retail displays ingezet worden om de aandacht van het winkelend publiek te trekken, is de juiste distributie ervan door een winkelpand van groot belang. Het onderscheidend vermogen van een display komt zo het beste tot zijn recht. Het afwisselen van verschillende retail displays zorgt voor een aantrekkelijk effect en houdt de aandacht vast. Na-Nomi adviseert bij het kiezen van de juiste retail displays, het kritisch onder de loep nemen van bestaande displays of het simpelweg oriënteren voor het nut ervan voor een merk, product of winkel.

Wil jij meer weten over retail displays of wil je direct een offerte aanvragen? Neem dan contact op met Na-Nomi via Luuc Homburg.

Mail via luuc.homburg@na-nomi.nl of bel naar +31 6 15 88 06 77.