Een stap verder gaan met Internet of Things (IoT) door middel van smart-verpakking en consumentenbetrokkenheid. Oftewel verpakkingsmateriaal dat is ingebed met sensoren. Op deze manier deelt de verpakking zelf informatie.
Een belangrijk kenmerk van smart-verpakkingen is dat consumenten hiermee kunnen communiceren en toegang hebben tot gegevens zoals instructies, video’s over voedselbereiding of andere informatie die hen helpt het product volledig te gebruiken.
Of het nu ingebed is in sensoren via QR-codes, Virtual Reality of Augmented Reality-opties, er zijn talloze manieren waarop het IoT en de verpakking kunnen samenwerken.
De sleutel tot succes is zowel het toevoegen van waarde voor consumenten als het maximaliseren van gegevensverzameling om de activiteiten te optimaliseren en de verkoop en efficiëntie te stimuleren.
Met behulp van microchips die zijn ingebed in producten, kunnen scanners de authenticiteit van een product verifiëren. Dit is met name handig voor merken die te maken hebben met namaak. Bedrijven als MK, Channel, Louis Vuitton en Levi’s zijn al begonnen met het implementeren van smart-verpakkingen om consumentenbescherming te verzekeren en de reputatie van hun merk te beschermen.
Specifieke soorten smart-verpakkingen kunnen registreren of een product al dan niet is geopend of ermee is geknoeid. Thinfilm is bijvoorbeeld door Johnnie Walker gebruikt op ‘connected’ Near Field Communication (NFC)-flessen. Consumenten kunnen de flessen scannen en bepalen of het product goed is verzegeld.
Smart-producten behouden een digitale voetafdruk tijdens elke stap, van productie tot detailhandel. Trackinglogs geven toegang tot de levenscyclus van elke Store Keeping Unit (SKU), die laat zien waar deze is geweest, hoe en wanneer deze van eigenaar is veranderd, enz. Hierdoor kunnen bedrijven gemakkelijker fouten of problemen in de toeleveringsketen identificeren.
Omdat sommige producten bederfelijk en gevoelig zijn voor veranderingen in de omgeving, kunnen NFC-stickers met temperatuursensoren deze veranderingen volgen. Door het item te scannen, kunnen consumenten bepalen of een item op de optimale temperatuur is gehouden en hoe ze dit moeten doen.
Met smart-verpakkingen kunnen consumenten en retailers producten automatisch opnieuw bestellen als de voorraad strekt. Door verbinding te maken met voorraad schap gegevens of triggers op de producten zelf te verstrekken, kan dit automatisch opnieuw orders plaatsen – of direct, in één stap opnieuw orders plaatsen voor consumenten die het gedoe van iets dat opraakt willen vermijden.
Met een digitaal e-label hebben consumenten direct toegang tot alle informatie over een product. Via een QR-code of andere trigger kunnen consumenten video’s, afbeeldingen of andere relevante informatie bekijken. Op een voedingsproduct kunnen bijvoorbeeld receptensuggesties en video tutorial worden geraadpleegd.
Smart-verpakking betekent dat bedrijven content in real-time kunnen toevoegen of verwijderen. Dus als een product niet aan de verkoopverwachtingen voldoet, kunnen ze een twee-op-een-aanbieding of andere coupon bieden. Klanten hoeven alleen het etiket te scannen en relevante aanbiedingen te bekijken. Hierdoor kunnen zowel bedrijven als consumenten profiteren van de werkelijke marktomstandigheden en dienovereenkomstig verkopen / kopen.
Met al deze opties kunnen merken en winkels hun flexibiliteit rond productaanbod vergroten en een meer aangepaste ervaring voor consumenten bieden – naast het verzamelen van meer verkoopgegevens en het verfijnen van hun aanwezigheid in de detailhandel.
Bent u benieuwd naar de ontwikkelingen rondom smart-verpakkingen en of wij u kunnen ondersteunen? Neem gerust contact met ons op en wij helpen u graag verder of denken met u mee.