Voedsel verpakken: een inkijkje in de wereld van co-packing

Co-packing Duurzaamheid Food/FMCG
16 juni 2021, BY NA-NOMI

Het verpakken van voedsel omvat een hele industrie. Om iedere klant optimaal van voedingsmiddelen te laten genieten is de juiste manier van verpakken van groot belang. Hierbij onderscheiden we meerdere stromen: het verpakken van de producten zélf en die van de reeds verpakte voedingsmiddelen. We zetten voor je op een rijtje op welke manieren deze tweede stroom, secundaire- en tertiaire co-packing genoemd, kan worden ingezet en wat hier zoal mee samenhangt. En dat is waarschijnlijk meer dan je denkt!

Verschillende vormen van verpakkingen: product displays

Neem een gemiddelde supermarkt in gedachten. Wat voor soort verpakkingen kun je bedenken? En dan niet de potjes, blikjes en plastic verpakkingen, maar de verpakkingen die dáár weer omheen zitten. Juist, product displays! Ze zijn een belangrijk onderdeel van de verkoop van een product. Op het juiste moment de juiste producten op de juiste plek aanbieden maakt vaak hét verschil. Tijdens het barbecue seizoen sauzen in een display tentoonstellen is daar een goed voorbeeld van.

Een winkel display ondersteunt een merk of product op diverse manieren. Zo geeft het meer informatie en vergroot het de naamsbekendheid. Daarnaast stimuleert het koopimpulsen en geeft het extra aandacht op de winkelvloer. Ten slotte verbetert het de verkoopcijfers en heb je een streepje voor ten opzichte van de concurrentie. Displays zet je bovendien op verschillende manieren in: op een toonbank, met een shelf-ready verpakking of in de vorm van een losse display op de winkelvloer.

Product sleeving: een kartonnen of plastic ‘jasje’ om een product

Een andere vorm van verpakkingen verpakken is product sleeving: een kartonnen of plastic ‘jasje’. Er komen nu waarschijnlijk verschillende voorbeelden in je op. Deze verpakkingen zijn ideaal voor het communiceren van promotieacties of bijvoorbeeld het delen van recepten of tips. Ook in bepaalde omstandigheden, zoals een seizoensaanbieding of het aanboren van een nieuwe markt, kunnen meerdere sleeves zorgen voor een andere uitstraling. Kortom, een sleeve versterkt de uitstraling van een product en zorgt voor meer ruimte voor informatie.

Daarnaast hebben sleeves andere voordelen. Ze vergroten de merkwaarde en zijn all-over, zelfs aan de binnenzijde, te bedrukken. Daarnaast zijn ze efficiënt, milieubewust en recyclebaar. Ook zorgen ze voor een nieuwe look zonder een al te grote investering én creëren ze een extra luxe uitstraling. Met product sleeving tik je meerdere voordelen af, zonder een hele verpakkingslijn te hoeven veranderen.

Product sleeving

Stickers, labels en etiketten: een efficiënte toevoeging

Deze vorm van co-packing past in het rijtje van product sleeving. Een kleine toevoeging met een groot effect! Een groot voordeel van het gebruik van stickers is de mogelijkheid tot last minute promotie. Zonder een hele verpakkingslijn aan verandering te onderwerpen, vestig je nieuwe aandacht op een product. Stickers bieden tevens de mogelijkheid om één verpakking voor meerdere landen of toepassingen te gebruiken. Producten die voor Europa zijn gemaakt kunnen door middel van een sticker ook in het Midden-Oosten worden verkocht.

Krimpfolie: een veelzijdige manier van verpakken

Dit soort verpakkingen beperken zich echter niet alleen tot de producten die in een winkel of supermarkt te zien zijn. Vóórdat ze hier terechtkomen worden diverse stappen afgevinkt, bijvoorbeeld het verpakken van pallets. Dit wordt door middel van shrink wrapping gedaan. Je biedt op deze manier meerdere artikelen in een multiverpakking aan. Krimpfolie bundelt meerdere dezelfde en/of verschillende producten. Een voordeel is dat palletplaatsen of transport ruimtes optimaal worden benut, met lagere kosten en CO2-uitstoot tot gevolg.

Bovendien beschermt krimpfolie tegen weersinvloeden. Dit zeer aanpasbare en multifunctionele materiaal wordt daardoor ook in de beveiliging, insluiting en veiligheid ingezet. Met krimpfolie wordt een luchtdichte barrière gecreëerd. De toepassingen van dit verpakkingsmateriaal zijn veelvuldig en variëren door de veel soorten sterktes, transparantie en diktes. Andere voordelen zijn de extra beveiliging en producten, zoals ingeblikte goederen en dranken, die uniform worden gehouden.

Ompakken, verpakken en inpakken: verpakken op z’n best

Onder het verpakken van reeds verpakte producten behoort nog een welbekend onderdeel: het ompakken, verpakken of inpakken van meerdere producten. Inderdaad, de kerstpakketten, boodschappenpakketten of assortimentsverpakkingen! Hiermee speel je snel in op wisselende marktomstandigheden en ben je flexibel in het aanbieden van verschillende producten. Sla je goederen op in een magazijn en creëer op efficiënte wijze nieuwe verpakkingsmogelijkheden.

Het ompakken van producten vindt veelvuldig plaats in de fase vóór die van de supermarkt. Denk hierbij aan ketchupflessen die in een fabriek per 24 worden verpakt, maar bij de supermarkt in trays van 12 moeten worden aangeleverd. Ook assortimenten van verschillende producten die gebundeld worden en in die samenstelling aangeleverd worden. Met ompakken creëer je meer mogelijkheden voor diverse sectoren.

Duurzaamheid en de verpakkingsindustrie

Co-packing kan dus op diverse manieren. Ook deze sector is bovendien bezig met het onderwerp ‘duurzaamheid’. Plastic verliest aan terrein en bedrijven zijn op zoek naar alternatieven. Gelukkig kan er ieder jaar meer. Zo zijn er op ook op dit gebied verschillende innovaties die binnen de wereld van verpakkingen een mooie rol (kunnen) spelen. Denk hierbij aan het gebruik van minder plastic en een steeds grotere rol voor andere manieren van verpakken. De vraag hierbij is: hoe combineer je informatieoverdracht, het groeperen van producten en marketing op een duurzame en verantwoorde wijze? Een soms ingewikkelde combinatie van factoren.

Voedsel verpakken

De voordelen van het gebruik van voedselverpakkingen

Verpakkingen helemaal uitbannen is vooralsnog geen optie. Op een goede manier voedsel verpakken heeft namelijk nog steeds verschillende voordelen. Het meest vooraanstaande voordeel is natuurlijk dat verpakkingen voedsel een stuk langer houdbaar houden. Een goede verpakking beschermt tegen, licht, water, zuurstof en CO2. Hierdoor blijft niet alleen de textuur van eten zo lang mogelijk intact en blijft het zo vers mogelijk, ook blijven voedingsstoffen behouden.

Daarnaast heeft het verpakken van reeds verpakte producten allerlei voordelen voor zowel leverancier als klant. Goede verpakkingen hebben namelijk niet alleen het beste met het voedsel voor. Gebruiksvriendelijke verpakkingen zijn prettig voor de klant terwijl opvallende designs hun bijdrage doen aan betere verkopen, en zo leveranciers en verkopers van dienst zijn. Goede verpakkingen zijn een totaalproduct: van package design tot praktische eigenschappen en werkbaarheid. Deze eigenschappen combineren met duurzame opties is de uitdaging van de toekomst.

Wil jij meer weten over voedsel verpakken? Neem dan contact op met Na-Nomi via Luuc Homburg.

Mail via luuc.homburg@na-nomi.nl of bel naar +31 6 15 88 06 77.