In FMCG en retail is het een bekende uitdaging: seizoensacties. Koningsdag, BBQ-tijd, EK/WK, zomercollectie, Dierendag, herfstcollectie, Kerst, enzovoort. Als producent/leverancier wil je op tijd klaar zijn. Er is een goed idee met een leuk verdienmodel, het reclamebureau heeft een mooi concept bedacht en de retailer is op de hoogte. Wat nu?
Nu ‘alleen nog even’ produceren, organiseren, verpakken en verzenden. Helaas gaat dat niet altijd goed. Er kan dan ook veel misgaan. Gelukkig komt het met goede voorbereiding wel bijna altijd goed! Het is een open deur, maar seizoensacties vragen echt om een grondige planning. Ten eerste: wat is de verwachte omvang? Is de productiecapaciteit hierop berekend? Ten tweede: Wanneer moet de actie live gaan en als we dan terugtellen, wanneer moeten we starten met produceren?
Bij Na-Nomi zien we nog regelmatig dat planningen krapper zijn dan nodig en dat is een gemiste kans. Voorkom ook dat er extra geproduceerd moet worden, omdat de voorraad te laag is. Kijk naar de historie of informeer naar andere acties om een goede inschatting te maken. Houd tot slot rekening met alle schakels in de keten. Seizoensacties zijn een logistieke uitdaging, dus kies zorgvuldig de juiste partij om van jouw actie een succes te maken.
Tijd om het idee tot leven te brengen! Want je actie vraagt om een gestroomlijnd proces. Hoe ga je verpakken en hoe ga je verzenden? Door vroegtijdig aan tafel te gaan met je logistieke partner, weet je wat wel en niet kan. De juiste partij voert niet alleen uit, maar denkt ook mee. Die adviseert ook over wat de meest efficiënte en duurzaamste manier van verpakken en verzenden is. Zo kun je daar tijdig met je productie en planning op inspelen.
Door vroeg te schakelen, krijgt het idee de uitvoering die het verdient. Maar ook de verpakking die het meest oplevert. Als het gaat om duurzaamheid: geen onnodig materiaal en overbodig volume. Als het gaat om efficiency: slimme verpakkingen waarmee je anticipeert op de hele weg door de supply chain. En als het gaat om kwaliteit: scherpe controle, gegarandeerde waarborgen van voedselveiligheid en een uitvoering die volledig voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Waarbij we ook de eisen van supermarkten niet mogen vergeten.
Een seizoensactie is dus vooral een kwestie van heel goed plannen, afstemmen en communiceren. De mogelijkheden zijn groot en daarmee ook de complexiteit. Creatieve verpakkingen en technologische mogelijkheden zijn interessant, maar vragen om aandacht en een tijdige start. En natuurlijk om een kundige, ervaren, goed uitgeruste co-packing specialist. Zo integreer je jouw seizoensactie optimaal in de hele supply chain!