POS is onder retailers en horecaondernemers een veelgebruikte term. POS, ook wel Point of Sale genoemd, verwijst naar de plaats -meestal rond de kassa- waar promotionele activiteiten plaatsvinden om bepaalde producten onder de aandacht van de klant te brengen. Doordat de klant weinig tijd heeft om over de aankoop na te denken, worden de producten doorgaans in hoge aantallen verkocht. POS materiaal is al het materiaal dat wordt gebruikt voor dergelijke presentaties en campagnes. De materialen vormen dankzij hun informatieve en tegelijkertijd aantrekkelijke karakter een ijzersterke marketingtool.
POS materiaal noemt men ook wel eens kortweg POSM.
Voorbeelden van veelgebruikt POS materiaal
Er bestaan veel verschillende materialen die ondernemers ter ondersteuning van hun campagnes kunnen gebruiken. Het POS materiaal (ook wel POP materiaal genoemd, naar Point of Purchase) kan in allerlei verschillende formaten en vormen worden geplaatst, er zijn geen vaste standaarden. Voorbeelden van veel gebruikt POS materiaal zijn posters, danglers (materiaal dat aan het plafond hangt), staande
displays,
stickers, vlaggen en wobblers. Ondernemers nemen gespecialiseerde bedrijven in de arm om voor hen succesvol POS materiaal te ontwerpen.
De alsmaar groter wordende rol van POS materiaal
De wereldwijde markt voor POS materiaal is alsmaar groeiende wegens de dominantie positie van in-store promoties. Vooral de detailhandel en de
FMCG (fast moving consumer goods) zijn branches die volop gebruikmaken van POS materiaal. Er wordt volop in marketing geïnvesteerd om ook deze zogeheten near-field communicatie sterk neer te zetten. Ook de drank-, cosmetica- en persoonlijke verzorgingsbranche investeert steeds meer in POS materiaal. De verwachting is dat dit alleen nog maar verder zal stijgen, zeker gezien het feit dat er ook meer hypermarkten bij komen. Deze ontwikkeling is in alle continenten te bemerken.
Een tweede definitie van POS materiaal
Met de term POS materiaal wordt overigens niet alleen verwezen naar materialen die de promotie van bepaalde artikelen als doel hebben en hiermee het aantal impulsaankopen vergroten. POS materiaal kan in andere contexten ook verwijzen naar de onderdelen van een POS kassasysteem, zoals de barcodescanner, de bonnenprinter, de kassalade en de kaartlezer. Deze POS materialen vormen samen met de software en interactief systeem voor elke ondernemer, waarmee meer inzicht kan worden verkregen in onder andere verkoop- en voorraadcijfers.