Wat is de betekenis van POS?

POS is de afkorting van Point of Sale, wat staat voor de plek waar een klant de betaling voor goederen en/of services voldoet en waar de ondernemer omzetbelasting verschuldigd wordt. Deze plek bevindt zich doorgaans rond de kassa. Behalve face to face in een winkel kan een POS transactie ook online plaatsvinden. Bonnetjes van een aankoop worden doorgaans dan elektronisch verstrekt. De moderne POS systemen zijn steeds vaker cloud gebaseerd en zijn in toenemende mate populair onder ondernemers. De systemen zijn interactief en bieden niet alleen de ondernemer, maar ook de klant talrijke mogelijkheden.

Hoe werkt POS?

POS werkt op eenvoudige wijze. Allereerst besluit een klant je product of dienst aan te schaffen. Heb je een fysieke winkel, dan wordt de barcodescanner gebruikt om de prijs te registreren. Sommige moderne POS systemen maken het je mogelijk om hiervoor een camera te gebruiken. In een webwinkel vindt deze stap plaats wanneer een klant producten in zijn winkelwagentje legt en op de knop ‘afrekenen’ klikt. De POS berekent de prijzen inclusief belasting en werkt vervolgens de voorraadtelling bij. Na de betaling door de klant wordt de transactie afgerond en genereert het systeem een geprinte of digitale bon.

Hardware en software

Een POS systeem bestaat uit software en hardware. De software biedt ondersteuning bij zaken als verkoop, voorraadbeheer, rapportages en analyses. De hardware bestaat uit verschillende onderdelen. Dit betreffen de kassa en een hierop aangesloten apparaat zoals een iPad of een andere tablet. Tablets worden steeds vaker als alternatief voor een monitor gebruikt. Ook omvat de hardware van een POS systeem een kaartlezer en een kassalade, waar je je contante geld veilig kunt bewaren. Tot slot behoren ook een bonnenprinter en een barcodescanner tot het POS systeem.

De rol van POS binnen de marketing

POS is niet alleen van belang om het afrekenen van producten en/of diensten mogelijk te maken, maar speelt ook een rol van belang binnen de marketing. Wanneer je het systeem aan een CRM (Customer Relationship Management) systeem koppelt, kun je tal van bedrijfsprocessen nog beter stroomlijnen. De informatie waarvan een POS je kan voorzien, helpt je meer inzicht in de bedrijfsstromen te ontwikkelen en zo je aanbod en services nog beter op de wensen en behoeften van de klant af te stemmen. Dit betekent dat een POS in hoge mate kan bijdragen aan een verbetering van de klanttevredenheid en de omzetcijfers.
Interested?