In dit artikel

Wat is de FMCG branche?

De FMCG branche is de branche die snelle, relatief goedkoop geprijsde producten met een hoge omloopsnelheid betreft. FMCG staat dan ook voor de zogeheten fast-moving consumer goods. Binnen deze branche draait het niet zozeer om bedrijven op zich, maar om merken. Met deze merken proberen de fabrikanten een zo hoog mogelijk marktaandeel te bereiken. Niet voor niets is FMCG dan ook een term die zowel binnen de logistiek als binnen de marketing veelvuldig wordt gebruikt. Vaak weet de consument niet eens wie de fabrikant is. We hechten nu eenmaal meer waarde aan een merk.

Concurreren om ruimte binnen de schappen van de retailbranche

De verkoop van FMCG producten vindt plaats binnen de retailbranche. De belangrijkste spelers binnen deze branche zijn de supermarkten. Elk merk probeert zoveel mogelijk ruimte binnen de schappen van de supermarkten te verkrijgen. Fabrikanten die al meerdere merken in de schappen hebben staan, krijgen dit over het algemeen makkelijker voor elkaar. Elke retailer maakt zelf keuzes betreffende hoe hij of zij zijn schappen wil indelen. Ook ontwikkelen vele supermarkten hun eigen merken om zo te kunnen concurreren en de druk van verschillende fabrikanten terug te dringen.

FMCG producten en sociale media

FMCG producten betreffen producten met een hoge omloopsnelheid en een korte levensduur. Het betreffen namelijk producten die veelvuldig worden gebruikt. Ze staan in contrast met duurzame goederen, waarmee consumenten aanzienlijk langer doen voordat deze aan vervanging toe zijn. Voor fabrikanten van FMCG merken zijn sociale media vandaag de dag van doorslaggevend belang. Middels sociale media wordt een groot deel van de (potentiële) consumenten bereikt en bovendien is deze manier van adverteren financieel aantrekkelijk. De meeste merken passen dezelfde sociale media strategieën toe.

Het veranderende FMCG model

Het toenemende belang van sociale media toont aan hoe essentieel het is voor een merk om in contact te staan met de consument. Voorheen was het traditionele FMCG model erg simpel. Men kon marktaandeel winnen door een zo sterk mogelijk merk neer te zetten en dit bij toonaangevende retailers in de schappen te laten belanden. Vandaag de dag spelen echter meer factoren een rol van belang. Zo is het anno nu eenvoudiger om een merk op te zetten, wat betekent dat er meer concurrentie bestaat. Bovendien weten de jonge merken in te spelen op het huidige consumentengedrag en de behoefte aan authenticiteit.