Wat is FMCG?

FMCG is een term die binnen de logistiek en marketing veelvuldig wordt gebruikt. Het is een afkorting van het Engelse fast-moving consumer goods, oftewel producten die snel en tegen een relatief lage prijs worden verkocht. Hierbij kun je denken aan niet-duurzame huishoudelijke producten, zoals voedingsmiddelen maar ook toilet- en schoonmaakartikelen. Binnen de FMCG branche bestaan tal van producenten, zowel multinationals als kleinere bedrijven. Het gaat binnen deze branche om alles wat te maken heeft met de productie en de verkoop van deze consumptiegoederen, zowel in fysieke winkels als online.

Fast movers en slow movers

FMCG goederen betreffen aantrekkelijk geprijsde artikelen met een korte levensduur en een hoge omloopsnelheid. De omloopsnelheid is het aantal malen per jaar dat een voorraad moet worden vernieuwd. Des te hoger het consumentenverbruik, des te hoger de omloopsnelheid. Binnen de FMCG wordt overigens een onderscheid gemaakt tussen slow movers en fast movers. Onder de fast movers vallen bijvoorbeeld zuivelproducten en onder de slow movers zaken als rijst, die een langere houdbaarheidsdatum hebben. Duurzame consumentengoederen, die pas na een veel langere tijd aan vervanging toe zijn, hebben een aanzienlijk lagere omloopsnelheid dan fast en slow movers.

FCMG en marktaandeel

Uiteraard hebben FCMG merken met een hogere distributiegraad een groter marktaandeel. Een belangrijke bepalende factor daarbij is de sterkte van het zogeheten moedermerk. Zo is Coca Cola het moedermerk voor bijvoorbeeld Coca Cola Zero. Sterke merken hebben al een sterke distributie bij allerlei verkooppunten, waardoor retailers sneller bereid zijn om nieuwe producten aan hun schappen toe te voegen. Voor nieuwkomers is dit een stuk moeilijker. Vooral in grote winkels zal het voor een product met een minder bekend moedermerk moeilijker zijn, omdat er meer concurrerende producten bestaan. Goedkope items hebben volgens onderzoek geen structureel hoger marktaandeel.

De opkomst van kleinere FMCG bedrijven

Toch bestaan er ook steeds meer aanwijzingen dat grote bedrijven wat op hun marktaandeel moeten inleveren. Binnen de sector consumptiegoederen wordt een daling van de groei van grote bedrijven waargenomen. Dit kan niet alleen worden verklaard door het feit dat de consumptie niet veel verder groeit, maar ook door de opkomst van steeds meer kleinere bedrijven. De huidige consument kiest steeds vaker voor jonge merken en doet zijn aankopen variabel. Dit maakt de positie van grote, gevestigde bedrijven minder stabiel.