Wat is fulfilment?

Fulfilment is een veelgebruikte term binnen de logistiek. Tal van bedrijven, maar vooral webwinkels maken er gebruik van. Fulfilment staat voor het complete logistieke verwerkingsproces van aankoop- tot bezorgmoment. Met andere woorden: e-fulfilment betreft het gehele proces van orderafhandeling. Dit begint op het moment dat er een order binnenkomt en eindigt op het moment dat de pakketbezorger de bestelling aan de klant afgeeft. Fulfilment wordt vaak uit handen gegeven. Het is dan te allen tijde belangrijk dat het WAM systeem van het magazijn waar de goederen worden opgeslagen, op de juiste manier gekoppeld is aan het bestelsysteem van de ondernemer.

Welke taken vallen er onder fulfilment?

Fulfilment bestaat uit verschillende onderdelen: inslag en opslag, voorraadbeheer, orderverwerking en verzendingen en retourneringen. Starters en kleine ondernemers nemen de fulfilment vaak zelf voor hun rekening, maar wanneer het aantal orders oploopt, is het vaak raadzaam om dit logistieke proces uit handen te geven. Zo kun je je als ondernemer richten op de core business van je bedrijf én treedt er tijdens het proces van orderafhandeling op geen enkele manier tijdverlies op. Prettig voor de ondernemer, maar ook voor de klant die de bestelling heeft gedaan.

Het fulfilmentproces

Wanneer goederen het magazijn binnenkomen, worden deze door de magazijnmedewerkers gecontroleerd, opgeslagen en in het WMS-systeem geregistreerd. Zo hebben zowel de magazijnmedewerkers als de ondernemer zelf altijd inzicht in de actuele voorraden. Wanneer er een bestelling binnenkomt, gaat men over tot orderpicken, oftewel het verzamelen en verzendklaar maken van de producten. De producten worden ingepakt en ter verzending aan een vervoerder overgedragen. Samenwerking met verschillende vervoerders en/of transportbedrijven zorgt voor een snelle en adequate levering binnen elke regio. In het WMS-systeem wordt de voorraad aangepast. Ook worden retourneringen hierin verwerkt.

De voordelen van het uitbesteden van fulfilment

Groeit het aantal bestellingen dat je binnenkrijgt en heb je hierdoor meer magazijnruimte en -medewerkers nodig? Het uit handen geven van de fulfilment aan een externe partij brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo hoef je je nooit meer zorgen te maken over de voorraden en de verwerking van bestellingen en retourneringen. Dit betekent bovendien dat er meer tijd overblijft voor andere taken en bedrijfsprocessen die je aandacht vragen. Bovendien bieden logistieke partners doorgaans verzendingen tegen gunstigere tarieven. Hetzelfde geldt voor de opslag van voorraden.