Wat is de betekenis van labelen?

Het is niemand ontgaan dat online bestellingen al jaren flink in de lift zitten. Enerzijds prettig voor bedrijven die zo hun markt kunnen zien groeien, anderzijds stelt dit ze wel regelmatig voor uitdagingen. Want een hoog aantal online bestellingen, zeker wanneer er sprake is van piekmomenten, zetten de logistiek behoorlijk onder druk. Om het logistieke proces efficiënter te laten verlopen, kun je daarvoor als bedrijf een externe partner voor inschakelen. Het verzorgen van de labeling, maar ook het doen van aanpassingen hiervan, kunnen zo snel worden gerealiseerd. Zo kun je als bedrijf nog flexibeler omgaan met de klantbehoeften.

Wat is labelen precies?

Labelen verwijst binnen de logistiek naar het van labels voorzien van pallets en andere eenheden. Dergelijke labels dienen voldoende informatie te bezitten betreffende de herkomst, de logistieke reis die het heeft afgelegd, data en aankomsttijd. Van des te meer informatie een label is voorzien, des te waardevoller is het binnen de supply chain. Door de sterke groei van online aankopen en de onvoorspelbaarheid die de wereldwijde covid-pandemie met zich meebrengt, wordt de rol van het labelen binnen de logistiek alsmaar groter.

De tweede betekenis van labelen

Het labelen van een product betreft ook het aanbrengen van een label. Een label vind je op tal van producten als kleding of ander textiel. Ze zijn er om de consument informatie te geven over het betreffende product, zoals de oorsprong ervan, de materialen waarvan het is vervaardigd, de maat, de wasinstructies en meer. Je kunt labels vergelijken met etiketten op foodproducten, die informatie geven over de samenstelling en voedingswaarde. Dit soort labelen behoort tot de laatste werkzaamheden van het verpakkingsproces. Na het verpakken en labelen van het desbetreffende product is het klaar voor distributie naar de retailers.

Waarom een label van grote waarde voor de supply chain in

Labels spelen een belangrijke rol binnen de supply chain. Het gros van de producenten geeft dan ook aan dat de labelvereisten de afgelopen tijd behoorlijk wat complexer zijn geworden. Om hiermee niet al te veel tijd te verliezen, kiest men er steeds vaker voor om het labelen uit handen te geven aan een externe partner, een co packer. Deze experts heeft de kennis en materialen in huis om labels te creëren, maar ook eenvoudig te wijzen. Dit zorgt voor een verhoging van de efficiëntie binnen de logistieke keten.