Wat is co packing?

De term co packing is afkomstig van het Engels contract packager, wat verwijst naar het door een externe partij uitgevoerde verpakkingsproces voor food- of non-foodproducenten. Onder de diensten van een co packer vallen onder andere het doseren en afvallen, het ontwerpen van een verpakking, het verpakken zelf en de logistiek van het product. Wanneer de co packing partij zijn werkzaamheden heeft verricht, kunnen de producten worden gedistribueerd. In Nederland bestaan er meerdere co packing partners die elk hun eigen machinepark en expertisegebied hebben.

Een product op professionele wijze kunnen presenteren

Eigenlijk is het gros van de verpakkingen dat je ziet in samenwerking met een co packing bedrijf tot stand gekomen. Deze verpakkingspartner zorgt niet alleen voor de verpakking, maar adviseert producenten ook over de beste manier van verpakken. Co packers hebben verstand van ontwerpen en presentatie en zorgen ervoor dat producten op professionele wijze kunnen worden gepresenteerd. Door het verpakkingsproces uit handen te geven, houdt een fabrikant meer tijd over voor andere zaken die ertoe doen. De samenwerking met een co packing bedrijf betekent tijd en zodoende dus ook kosten besparen.

Welke diensten vallen er onder co packing?

Onder co packing vallen verschillende diensten, waaronder etiketteren, labelen, sealen, krimpen en bundelpacken. Zo betreft het etiketteren het aanbrengen van etiketten (actielabels, barcodes) op een product en wordt onder krimpen het in folie verpakken van een product verstaan. Bundelpacken is, de naam zegt het wellicht al, het bundelen van meerdere productie die vervolgens samen worden gebracht in krimpfolie. Co packing gebeurt bij foodproducten, maar ook bij cosmetica en verzorgingsproducten, medicijnen en drank.

Co packing voor de aantrekkelijkheid en de veiligheid van een product

Een co packing bedrijf is een dienstverlenende organisatie die als het verlengstuk van een bedrijf moet worden gezien. Dergelijke partners zijn om verschillende redenen van belang. Zo is het in de eerste plaats uiteraard de bedoeling dat een product er verzorgd en aantrekkelijk uit komt te zien, om zo de verkoop ervan te bevorderen. Met een originele verpakking kan men zich bovendien beter van concurrenten onderscheiden. Daarnaast zorgt de verpakking ervoor dat het product goed beschermd blijft. Het is namelijk van het grootste belang dat deze veilig bij de consument belandt.