Wat is labelen?

Wanneer we het hebben over het labelen van een product, dan gaat het over het voorzien van dit product van een label. Labels bevinden zich bijvoorbeeld op kleding en andere textielproducten en geven je informatie over verschillende zaken. Bij een kledingstuk moet je hierbij bijvoorbeeld denken aan de maat, het materiaal, de oorsprong ervan en de wasinstructies. Het voorzien van een product van een label behoort tot de laatste stappen binnen het verpakkingsproces. Hierna is het product klaar om te worden gedistribueerd en verkocht.

Het verschil tussen labelen, etiketteren en stickeren

De processen labelen, etiketteren en stickeren worden nogal eens met elkaar verward. Niet verwonderlijk, want in de dagelijkse spreektaal gebruiken we de zelfstandige naamwoorden voor die zaken (stickers, etiketten en labels) voortdurend door elkaar heen. Toch bestaan er duidelijke verschillen. Een label vind je vaak op textielproducten, terwijl een etiket op een food- of non-foodproduct wordt bevestigd om een consument meer te vertellen over dat product. Denk bijvoorbeeld aan de voedingswaarden en de houdbaarheidsdatum. Een sticker is een extra toevoeging met één boodschap, bijvoorbeeld een korting.

De veranderende behoefte van de klant

We wereldwijde covid-19 pandemie heeft voor flink wat uitdagingen gezorgd binnen de supply chain en het logistiek management. Tal van producenten hebben de verkoopcijfers van hun producten zowel in hun voordeel als in hun nadeel drastisch zien veranderen en tegelijkertijd is de e-commerce enorm gegroeid. De behoefte van de online winkelende klant aan transparantie en veiligheid is daarmee ook toegenomen. Het professioneel laten labelen van een product door een co-packer leidt tot de grootste mate van accuratesse.

Flexibiliteit

Producenten die erkennen dat labels vandaag de dag meer zorg en aandacht vereisen, zijn hun concurrenten al een belangrijke stap voor. Meer dan driekwart van de producenten geeft aan dat de labelvereisten de afgelopen jaren complexer zijn geworden. Om hiermee om te kunnen gaan, is flexibiliteit van groot belang. Een co-packing bedrijf kan middels een eenvoudig systeem labelwijzigingen aanbrengen. Dit verhoogt de efficiëntie en zorgt ervoor dat men niet zelf steeds aan de slag hoeft met tal veranderingen in labelsjablonen. Het labelen kan dan ook, indien een product dit toelaat, het beste aan een externe partner uit handen worden gegeven.

Wat zijn de eisen aan een label?

Flexibiliteit en het inspringen op veranderende klantbehoeften zijn dus voor iedere ondernemer relevant. Maar hoe zit het met de officiële vereisten voor een label? Laten we ten eerste eens kijken naar labels voor voedingsmiddelen. Van welke informatie deze moeten worden voorzien wordt door de Europese Unie bepaald en is in de Europese wet Voedselinformatie vastgelegd. De bedoeling is dat iedere consument zo een gezonde voedselkeuze kan maken. Binnen Nederland is het de Voedsel- en Warenautoriteit die toezicht houdt op de naleving van deze wet.

De eisen aan een label voor foodproducten

In januari 2024 kwam een Britse danseres die koekjes met pinda’s had gegeten wereldwijd in het nieuws. Na een ernstige allergische reactie is ze overleden. De fabrikant had de pinda’s niet op de verpakking vermeld. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het benadrukt wel hoe ontzettend belangrijk het is om ieder detail over de inhoud, met name allergenen, naar de eindconsument te communiceren. De Voedsel- en Warenautoriteit stelt dat je behalve de naam van het product het volgende op je label moet vermelden:
  • Ingrediëntenlijst;
  • Eventuele allergenen;
  • Kwantitatieve ingrediëntendeclaratie (KWID);
  • De houdbaarheidsdatum;
  • Gebruiksvoorwaarden en/of bewaarvoorschriften;
  • Naam en adres van verantwoordelijke exploitant;
  • Land van oorsprong of plaats van herkomst;
  • Eventuele gebruiksaanwijzing indien noodzakelijk;
  • Voedingswaarde;
  • Alcoholpercentage bij dranken met 1,2% alcohol of meer.

De eisen aan een label voor non-foodproducten

Produceer of verkoop je non-foodproducten? Dan moet je aan de eindconsument communiceren wat erin zit en hoe het werkt. Hetzelfde geldt voor de eventuele houdbaarheid. De exacte vereisten verschillen per producttype. Zo worden aan bijvoorbeeld cosmetica natuurlijk andere voorwaarden gesteld dan aan speelgoed of schoonmaakmiddelen.

Hoe moet je labelen?

De vraag ‘hoe moet je labelen’ is dus minder eenvoudig te beantwoorden dan je wellicht denkt. Tot de juiste keuze komen voor een bepaald label? Daarbij kun je de wellicht de hulp van een specialist wel gebruiken. Na-Nomi is je graag van dienst. Samen met jou bepalen we wat het doel is en op welke plek het label moet komen. Ook heb je de keuze uit verschillende materiaalsoorten en opmaken. Na-Nomi is een ervaren co-packer die op de hoogte is van de meest recente wet- en regelgeving op dit gebied. Labelen kun je dus met een gerust hart aan ons overlaten, zodat jij je kunt focussen op je kernactiviteiten.
Interested?