Wat is een POS systeem?

Een POS systeem is een modern kassasysteem dat vandaag de dag door het gros van de supermarkten en retailers wordt gebruikt. POS is een afkorting voor de Engelse term Point of Sale, oftewel de plek waar de verkoop plaatsvindt. In de praktijk betekent dit doorgaans de plek waar de klant afrekent, dus de plek rondom de kassa of de toonbank. Om die reden wordt een Point of Sale ook wel een Point of Purchase genoemd. Een Point of Purchase bestaat niet alleen in fysieke winkels, maar ook in webshops. Daar wordt dan de checkout mee bedoeld.

Onderdelen van het POS systeem

In tegenstelling tot een ouderwets kassasysteem wordt een POS systeem niet enkel gebruikt om transacties te kunnen uitvoeren. Een POS systeem wordt door winkeliers, maar ook horecaondernemers gebruikt ter ondersteuning bij hun verkoop. Het systeem biedt namelijk ook informatie over verkoopcijfers en voorraden en kan je van diverse analyses en rapportages voorzien. Een POS systeem bestaat uit software, een barcodescanner, pinapparaat en bonnenprinter. De nieuwste, mobiele systemen zijn cloud gebaseerd.

Voordelen van een POS systeem voor je bedrijf

Voor de ondernemer van tegenwoordig biedt een POS systeem tal van voordelen. Omdat het systeem je van een ruime hoeveelheid informatie voorziet, lukt het je beter om je processen te plannen en analyseren. Ook trends in je verkoopproces worden zo beter zichtbaar, waardoor je beter voorbereid bent op de toekomst. Daarnaast wordt het makkelijker om de klantcommunicatie naar een volgend niveau te tillen. In het POS systeem kun je informatie verzamelen waarmee je je klanten van aanbiedingen of andere zaken op de hoogte kunt stellen. Dit verhoogt de klantwaardering.

Het POS systeem en marketing

Point of Purchase is een term die overigens ook veelvuldig door marketeers wordt gebruikt, wanneer zij bezig zijn met de planning omtrent het plaatsen van consumentengoederen. Hierbij kun je denken aan strategisch geplaatste displays in een winkel, of een flyer om ergens mee te adverteren. In de marketeerbranche is de Point of Purchase vaak het gebied dat de POS omringt en waar klanten promotionele activiteiten tegenkomen. Het doel hiervan is het promoten van producten en het verbeteren van de uitstraling van de winkel.
Interested?