POS is de afkorting van de Engelse term
Point of Sale, wat letterlijk verwijst naar de plek waar de verkoop van producten plaatsvindt. Hiermee wordt niet een gehele winkel bedoeld, maar specifiek de plaats rond de toonbank of kassa, waar de klanten afrekenen. De ondernemer gebruikt op zijn Point of Sale doorgaans een POS systeem, dat bestaat uit een computer die van POS software is voorzien, een barcodescanner, bonnenprinter en pinapparaat. Omdat dit systeem het afrekenen mogelijk maakt, wordt er ook wel naar verwezen met de term kassasysteem. Echter geeft de POS een ondernemer ook inzicht in waardevolle gegevens als verkoopcijfers, voorraden en klantgegevens.
De POS als marketingtool
Het
POS systeem combineert dus de functie van een reguliere kassa met diverse marketingtools. Het CRM (Customer Relationship Management) systeem is geïntegreerd, waardoor allerlei processen nog beter gestroomlijnd kunnen worden. Des te meer functionaliteiten je als ondernemer gebruikt om je gegevens te registreren, des te beter de cashflow kan worden gemonitord. Het diepgaande inzicht dat zo ontstaat, bevordert de service die aan de klanten kan worden geleverd. Zo kan een juist gebruikte POS bijdragen aan een verbeterde klanttevredenheid en -loyaliteit.
Het koppelen van een webshop aan een fysieke winkel
Een Point of Sale is niet alleen in fysieke winkels, maar ook in webwinkels aanwezig. Ben je de eigenaar van zowel een webwinkel als een fysieke winkel, dan bestaan er verschillende modules waaraan je zowel webshopbestellingen als kassatransacties kunt koppelen. Het systeem wordt na elke aankoop direct gesynchroniseerd. Met behulp van een WMS voorraadbeheersysteem heb je altijd inzicht in de realtime voorraad en kun je je klanten een optimale winkelervaring aanbieden.
De tweede betekenis van POS
Met de term Point of Sale kan behalve naar de toonbank van een winkel ook verwezen worden naar de strategische plek van de winkelroute waar producten mogelijk in een impuls kunnen worden aangekocht. Op deze plek staan producten uitgestald, maar zijn er ook talrijke verkoopstimulerende communicatiemiddelen aangebracht. Een Point of Sale wordt vaak gebruikt om seizoensproducten onder de aandacht te brengen, bepaalde merken of producten te (her)introduceren of innovaties te stimuleren. Dankzij de fysieke aanwezigheid hiervan wordt de winkelbezoeker getriggerd om een aankoop te doen.