Wat is etikettering?

Etikettering behoort tot de zogeheten value added logistics (het creëren van toegevoegde waarde binnen de logistieke keten) en vormt een belangrijk onderdeel binnen de co-packing. Etikettering verwijst naar het aanbrengen van etiketten op verpakkingen. Echter komt hier meer bij kijken dan men op het eerste oog zou vermoeden. De informatie waarvan een etiket voorzien is, is namelijk afhankelijk van de aard van het product. Aan elke productcategorie zijn specifieke verplichtingen verbonden omtrent het vermelden van productinformatie. Zo moet het label op een verpakt voedingsmiddel bijvoorbeeld altijd voorzien zijn van een houdbaarheidsdatum en allergenen.

Van welke informatie dient een etiket te zijn voorzien?

Bijna elk voedings- en gebruiksmiddel dient van een etiket te worden voorzien. Etiketten van voedingsmiddelen moeten de potentiële consument voorzien van informatie omtrent de hierboven genoemde houdbaarheidsdatum en allergenen, maar ook betreft de e-nummers, ingrediënten en -indien van toepassing- de gebruiksvoorschriften. Cosmetische producten moeten per definitie voorzien zijn van gebruiksvoorschriften, maar ook waarschuwingen. In Nederland controleert de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de etiketinformatie van food- en non-foodproducten.

Etikettering als slim marketingmiddel

Etikettering zorgt ervoor dat het publiek inzicht kan krijgen in wat een product precies is. Maar etiketteringen kunnen ook een slim marketingmiddel zijn. Een etiket kun je namelijk ook voorzien van andere informatie, zoals een quote van de oprichter of een of meerdere sociale media accounts. Ook wetenswaardigheidjes of een commerciële boodschap werpen, mits op de juiste manier gebruikt, hun vruchten af. Zo worden (potentiële) klanten gestimuleerd meer in contact te komen met een bepaald product, maar ook met de producent. Dergelijke etikettering is vooral effectief wanneer producten in fysieke winkels worden verkocht.

Branding en merkidentiteit

Wanneer we het over een etiket als marketingmiddel hebben, hebben we het over een hulpmiddel bij de versterking van de merkidentiteit. Een ontwerp dat niet alleen overzichtelijk is, maar ook betrouwbaar en uniek oogt, kan je helpen met het onderscheiden van je product ten opzichte van concurrenten. Het is eigenlijk je bedoeling om een emotionele band met de klant te creëren. Behalve een uniek ontwerp is ook consistentie in je etiketten van groot belang. Door steeds voor dezelfde lay-out te kiezen, versterk je de herkenbaarheid en daarmee ook je merk.

Etikettering binnen de e-commerce

De term etikettering wordt door zowel retailers als binnen de e-commerce gebruikt. Echter verwijzen ze in beide gevallen naar iets anders. Een etiket binnen een website helpt namelijk een bepaald product type te identificeren. Zo kan het makkelijk in de online winkel worden gevonden. Zo krijgen alle jeans in een winkel het etiket ‘jeans’, zodat ze tevoorschijn komen wanneer een bezoeker van de website deze zoekterm opgeeft. Etikettering is binnen de e-commerce een aanzienlijk eenvoudiger proces dan binnen de fysieke supply chain.

Op welke manieren kun je etiketteren?

Het etiketteren van producten, of dat nu food- of non-foodproducten zijn, kun je zowel handmatig als machinaal doen. Gaat het om een kleine hoeveelheid, dan is het handmatig plakken de meest logische oplossing. Je hebt dan ook geen speciale etiketteermachine nodig. Desondanks kunnen daar ook zo zijn uitdagingen bij kijken. Want wat doe je bijvoorbeeld als het product een vreemde vorm heeft en de etiketten niet zo mooi ogen? Ook wanneer het om grotere productaantallen gaat, is het verstandig om voor een co-packing partner te kiezen. Deze schakel je niet alleen in voor verpakkingswerkzaamheden, maar ook voor zaken als stickeren en etiketteren. Na-Nomi werkt met hoogwaardige machines en weet de etikettering zodoende snel en secuur te verzorgen.