Wat is etikettering?

Etikettering is een proces dat, zoals je wellicht reeds vermoedt, naar het aanbrengen van een etiket op een product verwijst. Wanneer we bij enkel deze uitleg blijven, doen we dit proces echter tekort. Behalve het etiketteren zelf dienen zo bijvoorbeeld ook de geldende veiligheidseisen te worden gecontroleerd. Etikettering is verplicht en aan elk type product worden specifieke eisen gesteld wat betreft de informatie waarvan zijn etiket dient te zijn voorzien. Soorten informatie die op een etiket worden vermeld, zijn bij foodartikelen onder andere de oorsprong, houdbaarheid en voedingswaarde.    

Voorbeelden van etikettering en bijbehorende vereisten

Wanneer het voedingsmiddelen betreft, dient het etiket voorzien te zijn van onder andere de bovengenoemde informatie, maar ook E-nummers en allergenen. In Nederland voert de Voedsel- en Warenautoriteit controles uit, waarbij wordt nagegaan of de informatie op een etiket klopt. Is dit niet het geval, dan kunnen er tegen de fabrikant maatregelen worden genomen. Gaat het om een textielproduct, dan moet de etikettering onder andere in de taal van het land zijn waar de verkoop zal plaatsvinden, moeten de materialen goed leesbaar zijn en dient ook te worden vermeld of er dierlijke materialen in zijn verwerkt.    

Van welke informatie dient een etiket te zijn voorzien?

Bijna elk voedings- en gebruiksmiddel dient van een etiket te worden voorzien. Etiketten van voedingsmiddelen moeten de potentiële consument voorzien van informatie omtrent de hierboven genoemde houdbaarheidsdatum en allergenen, maar ook betreft de e-nummers, ingrediënten en -indien van toepassing- de gebruiksvoorschriften. Cosmetische producten moeten per definitie voorzien zijn van gebruiksvoorschriften, maar ook waarschuwingen. In Nederland controleert de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) de etiketinformatie van food- en non-foodproducten.    

Etikettering als slim marketingmiddel

Etikettering zorgt ervoor dat het publiek inzicht kan krijgen in wat een product precies is. Maar etiketteringen kunnen ook een slim marketingmiddel zijn. Een etiket kun je namelijk ook voorzien van andere informatie, zoals een quote van de oprichter of een of meerdere sociale media accounts. Ook wetenswaardigheidjes of een commerciële boodschap werpen, mits op de juiste manier gebruikt, hun vruchten af. Zo worden (potentiële) klanten gestimuleerd meer in contact te komen met een bepaald product, maar ook met de producent. Dergelijke etikettering is vooral effectief wanneer producten in fysieke winkels worden verkocht.    

Etikettering als commercieel middel

In de eerste plaats is een etiket vooral een bron van essentiële informatie voor de consument. Echter kun je het, indien je dit op de juiste manier doet, ook inzetten als effectief communicatiemiddel. Behalve van de voor het product vereiste informatie kun je het als producent dus ook nog van een commerciële boodschap naar de (potentiële) klant voorzien. Dit kan voor consumenten net de trigger zijn om uit een schap met een zeer breed aanbod voor dit product te kiezen. Ook geeft deze communicatie de klant het gevoel dat hij of zij dichter bij het product staat, waardoor de kans op loyaliteit toeneemt.    

Fysieke winkels versus online winkels

Etikettering is vooral van toegevoegde waarde voor producten die (voornamelijk) in fysieke winkels worden verkocht. Een consument die online winkelt, maakt zijn keuze vaak op basis van andere criteria. Dat neemt niet weg dat etikettering ook binnen de e-commerce een rol speelt. Wanneer de term binnen deze branche wordt gebruikt, verwijst deze doorgaans echter naar etiketten die een producttype weten te identificeren. Zo wordt bijvoorbeeld al het schoeisel voorzien van het etiket ‘schoenen’, zodat alle opties aan de klant kunnen worden gepresenteerd.    

Branding en merkidentiteit

Wanneer we het over een etiket als marketingmiddel hebben, hebben we het over een hulpmiddel bij de versterking van de merkidentiteit. Een ontwerp dat niet alleen overzichtelijk is, maar ook betrouwbaar en uniek oogt, kan je helpen met het onderscheiden van je product ten opzichte van concurrenten. Het is eigenlijk je bedoeling om een emotionele band met de klant te creëren. Behalve een uniek ontwerp is ook consistentie in je etiketten van groot belang. Door steeds voor dezelfde lay-out te kiezen, versterk je de herkenbaarheid en daarmee ook je merk.    

Etikettering binnen de e-commerce

De term etikettering wordt door zowel retailers als binnen de e-commerce gebruikt. Echter verwijzen ze in beide gevallen naar iets anders. Een etiket binnen een website helpt namelijk een bepaald product type te identificeren. Zo kan het makkelijk in de online winkel worden gevonden. Zo krijgen alle jeans in een winkel het etiket ‘jeans’, zodat ze tevoorschijn komen wanneer een bezoeker van de website deze zoekterm opgeeft. Etikettering is binnen de e-commerce een aanzienlijk eenvoudiger proces dan binnen de fysieke supply chain.    

Op welke manieren kun je etiketteren?

Het etiketteren van producten, of dat nu food- of non-foodproducten zijn, kun je zowel handmatig als machinaal doen. Gaat het om een kleine hoeveelheid, dan is het handmatig plakken de meest logische oplossing. Je hebt dan ook geen speciale etiketteermachine nodig. Desondanks kunnen daar ook zo zijn uitdagingen bij kijken. Want wat doe je bijvoorbeeld als het product een vreemde vorm heeft en de etiketten niet zo mooi ogen? Ook wanneer het om grotere productaantallen gaat, is het verstandig om voor een co-packing partner te kiezen. Deze schakel je niet alleen in voor verpakkingswerkzaamheden, maar ook voor zaken als stickeren en etiketteren. Na-Nomi werkt met hoogwaardige machines en weet de etikettering zodoende snel en secuur te verzorgen.
Interested?