De belangrijkste trends op het gebied van voedselverpakkingen – doe er je voordeel mee!

2025 Co-packing Duurzaamheid
06 februari 2024, BY NA-NOMI

De voedselverpakkingsindustrie staat nooit stil. De industrie blijft zich continu ontwikkelen. In reactie op veranderende consumentenvoorkeuren en wetgeving, technologische vooruitgang en groeiend milieubewustzijn. In dit artikel nemen we een drietal trends op het gebied van verpakkingsmaterialen- en technologieën onder de loep. Ook onderzoeken we hoe innovatieve verpakkingsoplossingen de efficiëntie van transport en opslag verbeteren. En daarmee dus de supply chain in zijn geheel.

Het moet duurzaam en circulair

De nummer één trend is toch wel duurzaamheid. Dit vormt tegenwoordig dan ook de kern van de verpakkingsindustrie. Bedrijven erkennen steeds meer het belang van het minimaliseren van hun ecologische voetafdruk. Ze zijn dan ook actief op zoek naar duurzame alternatieven voor traditionele verpakkingsmaterialen. Verpakkingsinnovaties richten zich op materialen die biologisch afbreekbaar en recyclebaar zijn, wat bijdraagt aan een gesloten levenscyclus voor producten. Naarmate consumenten milieubewuster worden, blijft de vraag naar duurzame en circulaire verpakkingsopties positieve veranderingen stimuleren.

Vanaf 1 januari 2024 geldt het principe van herbruikbaar servies voor consumptie ter plaatse. Dit concept sluit naadloos aan bij de circulaire economie, waarin we verpakkingen ontwerpen die we keer op keer kunnen gebruiken.

Behoefte aan personalisatie en connectie

Ook de vraag van de consument naar verpakkingen op maat neemt toe. De consument hecht steeds meer waarde aan individualiteit en unieke ervaringen. Dit gaat uiteindelijk verder dan alleen het aanbieden van een product; het draait om het creëren van een merkbeleving die past bij de persoonlijke voorkeuren en levensstijl van de consument. Ook bedrijven streven naar een meer directe en betekenisvolle connectie met hun klant.

Bij personalisatie in voedselverpakkingen kun je denken aan op maat gemaakte tassen, dozen, stickers of zelfs cadeaukaartjes. Hiermee vergroot je de merkherinnering en aantrekkingskracht. De opkomst van geavanceerde technologieën stelt bedrijven in staat om bijvoorbeeld persoonlijke boodschappen of specifieke details toe te voegen. Hierdoor voelt de consument zich meer betrokken en gewaardeerd, wat de merkloyaliteit bevordert.

Technologische ontwikkelingen om in te spelen op de veranderende consumentbehoefte

Tot slot zijn er natuurlijk ook technologische innovaties op het gebied van verpakkingen. Deze hebben we de afgelopen jaren steeds meer gezien, met name de opkomst van slimme verpakkingen. De traditionele rol van verpakkingen als enkel bescherming is hiermee verleden tijd. Slimme verpakkingen maken gebruik van diverse technologieën, waaronder QR-codes en sensoren. Hierdoor kunnen consumenten via hun smartphone informatie over het product ontvangen, zoals herkomst, productiegegevens. En dus vergroot je hiermee de transparantie en traceerbaarheid van producten, wat weer in lijn is met de groeiende vraag naar informatie over de herkomst en duurzaamheid van producten.

Kortom; technologische ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen hebben niet alleen invloed op de fysieke kenmerken van de verpakking, maar beïnvloeden ook de manier waarop consumenten omgaan met producten. Zo spelen slimme verpakkingen een onmisbare rol in het aanpassen aan de veranderende verwachtingen van consumenten, waarbij gemak, informatie en innovatie samenkomen om een meer betekenisvolle gebruikerservaring te creëren