Het zoeken naar een verpakkingspartner: waar moet ik op letten?

Co-packing
23 juli 2021, BY NA-NOMI

Aan co-packing ontkom je tegenwoordig bijna niet meer. Neem een willekeurig product in gedachten en er komt vrijwel altijd co-packing aan te pas. Maar hoe zet je de eerste stap in het toepassen van dit concept? Wie benader je? En waar moet je op letten bij het aanvragen van een offerte? Dit zijn de punten die je in gedachten kunt houden, zodat jij goed beslagen ten ijs komt bij het aanvragen en beoordelen van een offerte. De juiste co-packing partner is maar enkele stappen van je verwijderd.

 

Co-packing in een notendop: wat houdt het in?

Co-packing is het in-, om- en verpakken van allerlei producten, zowel food als non food, in verpakkingsmateriaal. Iedere verpakking wordt in samenwerking met een verpakkingsleverancier en/of co-packer gemaakt. Het gaat hierbij niet simpelweg om alleen de verpakking, maar om het complete plaatje: wat zijn geschikte en bijpassende labels? Hoe wordt een product op een mooie manier gepresenteerd? Hoe zit het met de manier van verpakken en logistiek? Een co-packer is verantwoordelijk voor het gehele verpakkingsproces en voegt daarmee grote waarde toe aan jouw producten. Concreet kan gedacht worden aan etiketteren, labelen, sealen, krimpen en bundelpacken. Dit wordt gedaan bij bijvoorbeeld voeding en drank, maar ook bij cosmetica, verzorging en medicijnen.

 

Vanaf welke volumes is het verstandig om co-packing uit te besteden?

Co-packing betekent lang niet altijd dat grote hoeveelheden nodig zijn. Vaak zijn co-packers ook goed voorbereid op het verpakken van kleine volumes. In het geval van vloeistoffen en poeders zijn machines er vaak op ingesteld om snel opgebouwd en afgebroken te worden. Ze zijn gemakkelijk schoon te maken en kunnen snel afgesteld worden voor een volgende order. Zo zijn er voor bijvoorbeeld 1.500 producten geen 1.500 verschillende machines nodig, maar is een co-packer dankzij slimme apparaten veelzijdig en flexibel.

Na-Nomi bord

Hoe weet ik of een co-packer de juiste certificaten en omgeving heeft?

Het hebben van de juiste certificaten is een goede voorwaarde bij het kiezen van een co-packer. Veel bedrijven hebben deze informatie gelukkig op hun website staan. Maar hoe weet je wat de juiste certificaten zijn? Er zijn verschillende opties en veel co-packers zullen er meerdere hebben om te laten zien. Enkele voorbeelden zijn IFS, BRC Food, Skal en FDA. IFS staat voor International Food Standard en controleert jaarlijks op de eisen. Het Britse BRC Food is een standaard op het gebied van voedselveiligheid en controleert deze systemen bij een leverancier.

Het Skal-certificaat laat zien dat een bedrijf biologische producten op een juiste manier aanduidt. Dankzij Skal weet je dat leveranciers producten gebruiken die afkomstig zijn van een gecontroleerd biologisch productieproces. Op het gebied van voedsel en medicijnen is er ten slotte het FDA-certificaat (Food Drug Administration). Hierdoor kunnen producten geëxporteerd worden naar de Verenigde Staten. Ten slotte is er de NMI erkenning, een e-teken op verpakkingen voor het gewicht. Dit geeft aan dat er een gecertificeerd afvulsysteem is.

 

Kunnen alle producten machinaal worden verpakt?

Voor diverse soorten verpakkingen zijn al machines beschikbaar. Hierboven werden al enkele manieren van verpakken genoemd. Krimpsealen is het verpakken met krimpfolie, waardoor producten strak wordt ingepakt. Krimpfolie dankt de naam aan het verhitten van de folie, waarna deze krimpt en strak om het product komt te zitten. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor boeken en magazines, maar ook voor fruit. Blisteren is een manier van verpakken waarbij voor- en achterzijde met elkaar verbonden zijn door een vouwlijn of scharnier. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor batterijen, sieraden, pennen en andere schrijfwaren.

Bij bundelpacken worden meerdere producten gebundeld door ze gezamenlijk te verpakken met behulp van krimpfolie. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij transport van flessen, potjes, blikjes, dozen etc. Ook kartonneren kan machinaal worden gedaan. Hierbij worden zowel naakte als al verpakte producten in (duplex) karton verpakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een geschenkverpakking chocola. Ten slotte kan ook etiketteren machinaal worden gedaan. De naam zegt het al; dit is het labelen van producten. Natuurlijk zijn er ook mogelijkheden om handmatig te verpakken. Zo worden displays met de hand opgebouwd en worden giftbags en kerstpakketten handmatig ingepakt.

Medewerker aan het werk bij Na-Nomi

De logistieke kosten en het co-packing proces: wat is het effect?

In veel gevallen worden logistiek en co-packing gescheiden en gaat alles omtrent laden en lossen, transport en handling buiten het verpakken om. Vanzelfsprekend heeft dit effect op de kosten wanneer je voor co-packing kiest. Toch zijn er bedrijven die het ‘op de supply chain’ doen. Dit betekent dat co-packing en logistiek worden gecombineerd. Doorlooptijden worden korter, er wordt duurzamer gewerkt én kosten worden bespaard. Bij het kiezen van de juiste partij is dit iets om mee te nemen.

 

Stel ik de materialen voor co-packing beschikbaar of levert de co-packer deze aan?

De co-packer zal in vrijwel alle gevallen helpen met het leveren van de juiste materialen. Zij zijn er dan ook volledig op ingesteld: van diverse formaten en de juiste hoeveelheden tot passende materialen voor de machines die een partner heeft staan. Je hoeft je dus nergens zorgen over te maken: een co-packer neemt je het verpakken van producten volledig uit handen. In sommige gevallen betekent dit ook het zelf verzorgen van het logistieke gedeelte. In andere gevallen levert de co-packer tot een bepaald, van tevoren duidelijk afgesproken, punt.

 

Neemt een co-packer het logistieke deel op zich?

Dit zal per co-packer verschillen en heeft tevens effect op de kosten. Ga je voor een bedrijf dat het verpakken en bezorgen compleet uit handen neemt? Dit is namelijk in veel gevallen een mogelijkheid. Het voordeel is dat je er geen omkijken meer naar hebt en na het doorgeven van de order simpelweg hoeft af te wachten. Een nadeel is het effect op de kosten. Deze afweging moet je voor jezelf maken.

Co packing offerte aanvragen

Hoe maak je de juiste keuze voor een co-packer?

Het moge duidelijk zijn dat er in de wereld van co-packing veel mogelijk is en je eigen wensen hierin de doorslag kunnen geven. Zet voor jezelf en je bedrijf op een rijtje wat belangrijk is, wat je niet wilt, wat er te besteden is en neem dit mee in de keuze voor de juiste co-packing partner. Een kort online rondje geeft diverse co-packing partners de mogelijkheid om zich aan je voor te stellen en helpt je in het zetten van de volgende stap: contact opnemen, een co-packing offerte aanvragen en je bestelling plaatsen.

 

Wil jij meer weten over co-packing of wil je direct een offerte aanvragen? Neem dan contact op met Na-Nomi via Luuc Homburg.

Mail via luuc.homburg@na-nomi.nl of bel naar +31 6 15 88 06 77.

Interested?