Een goede productverpakking kan het verschil maken

Co-packing Food/FMCG
20 november 2023, BY NA-NOMI

In de drukke gangpaden van supermarkten, waar een overvloed aan keuze is en de attention span van de consument maar kort, is de verpakking het eerste en vaak enige contactpunt tussen een merk en potentiële klanten. Een verpakking die opvalt is dus het doel. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw producten opvallen en in het winkelmandje van de consument belanden? In dit artikel nemen we de huidige verpakkingstrends onder de loep. Ook vertellen we je meer over de aanpak van Nabuurs, in samenwerking met co-packer Na-Nomi.

Welke rol speelt de verpakking?

Met een goede verpakking trek je dus de aandacht van de consument. De consument pakt jouw product uit het schap en legt deze, mits de inhoud ook aantrekkelijk is, in zijn winkelmandje. Een verpakking is hiermee een krachtig hulpmiddel. Maar niet alleen deze esthetische aantrekkingskracht is van belang. Een goede productverpakking communiceert de identiteit, waarden en voordelen. Een consument is natuurlijk vooral benieuwd naar de ingrediënten van het product, en dus is het belangrijk om deze duidelijk te vermelden op de verpakking. Tot slot beschermt een goede verpakking het product tijdens transport en verlengt het de houdbaarheid.

Trend: duurzame, circulaire verpakkingen

Met de veranderende eisen van de klant en innoverende technologieën, veranderen ook de trends op het gebied van verpakkingen voortdurend. De consument is tegenwoordig kritischer. Probeer dan maar eens op te vallen tussen je concurrenten. Een zeer belangrijk aspect is duurzaamheid. Niet alleen is er vraag naar groene verpakking vanuit de consument, maar zijn producenten ook genoodzaakt door aangescherpte milieuwetgeving.

Zo komen er steeds meer duurzame, circulaire verpakkingen op de markt. Producenten gebruiken bijvoorbeeld minder plastic en meer recyclebare opties. Denk aan dunnere folies of top seals in plaats van deksels. Minimalisering van verpakkingsmateriaal dus. Ook neemt het gebruik van papieren verpakkingen toe. Een logische stap in verduurzaming, aangezien papier gemakkelijker afbreekbaar is dan plastic.

Trend: steeds meer digitalisering

Tijdens de pandemie werd het gebruik van de QR-code mainstream. Maar ook nu staat de QR-code overal op. Denk aan menukaarten, visitekaartjes en flyers. Als producent kun je deze op de achterkant van de verpakking plaatsen. Een slimme zet voor producenten, want zo kom je direct in contact met potentiële klanten. Wanneer iemand zijn gegevens achterlaat of zich ergens voor inschrijft, zijn dat waardevolle gegevens.

Ook Augmented Reality (AR) verpakkingen zijn in opkomst. Traditionele verpakkingen zijn enigszins beperkt in de hoeveelheid gegevens die ze kunnen verstrekken. AR lost dat op met 3D-visualisatoren. Zelfs het meest onopvallende artikel kan met behulp van AR in verschillende kleuren bewegen. De consument herinnert zich dan ook meestal niet wat ze gezien hebben, maar welke emotie het bij hen opwekte. Een indrukwekkende ervaring rondom een product roept vanzelfsprekend bepaalde emoties op. Hier kun je als producent slim op inspelen.

In-house co-packing activiteiten bij Nabuurs

Ook bij Nabuurs zijn we ons maar al te bewust van de rol die de verpakking speelt. Zo begrijpen we dat je als producent snel en flexibel wilt kunnen inspelen op specifieke wensen van verschillende groepen afnemers of distributiekanalen. Maar ook dat verschillende promotiedoeleinden om verschillende verpakkingen vragen. Bij Nabuurs bieden we geintegreerde co-packing aan. Dit betekent dat co-packing binnen de supply chain blijft, met kortere doorlooptijden, lagere kosten en een duurzamere manier van werken als resultaat.

In samenwerking met co-packing specialist Na-Nomi bieden wij verschillende co-packing diensten aan. Denk aan product displays om een actie op de winkelvloer te communiceren, shrink wrapping om meerdere artikelen in een multiverpakking aan te bieden en product sleeving om promotieacties of tips te communiceren. Bovendien houdt ook Nabuurs zich bezig met duurzaamheid. Zo gebruiken we bijvoorbeeld steeds minder plastic in onze verpakkingen. Ook besparen we onnodige ritten, en dus uitlaatgassen, door de diensten in-house aan te bieden.

Een keertje sparren over jouw idee of uitdaging op het gebied van productverpakkingen? Neem gerust eens contact met ons op!