De toegevoegde waarde van co-packing services

Gepubliceerd: 16 maart 2024
Bijgewerkt: 22 maart 2024
Leestijd: 4 minuten

Inhoudsopgave

De chocoladehagelslag los in het schap van de supermarkt? Kinderspeelgoed zonder de doos in de rekken van een speelgoedwinkel? Vrijwel iedereen is het erover eens: dat klinkt wel heel vreemd. Vandaag de dag is er steeds meer kritiek op de grote hoeveelheid verpakkingsmateriaal die wordt gebruikt. En alhoewel het zeker van belang is om dat ten behoeve van het milieu terug te dringen waar nodig, zijn en blijven verpakkingen onmisbaar. Het verpakken van een product valt onder de zogeheten co-packing werkzaamheden.

Co-packing, contract packager, verpakkingspartner

Co-packing maakt een essentieel onderdeel van het productieproces uit. Dat neemt echter niet weg dat niet ieder bedrijf in staat is om dit zelf uit te voeren. Soms is er eenvoudig weg geen tijd voor. Of onvoldoende ruimte. Andere keren weegt men de kosten van de aanschaf van de benodigde apparaten af tegen de snelheid en efficiëntie van een co-packing bedrijf. De term co-packing is overigens afkomstig van het Engelse contract packager: een gecontracteerde partij die de verpakking van food- en non-foodproducten voor zijn rekening neemt. In het Nederlands spreken we ook wel van een verpakkingspartner.

Wat valt er onder co-packing services?

Co-packing verwijst naar een veel bredere range aan werkzaamheden dan alleen puur het verpakken van producten. Co-packing bedrijven zorgen er namelijk voor dat onverpakte artikelen worden klaargemaakt voor verkoop. Na het verpakken moet er dus nog gestickerd of geëtiketteerd worden. Ook kan een co-packer zorg dragen voor de logistiek, oftewel de opslag en de distributie. Er bestaan verschillende co-packers in Nederland met elk hun eigen machinepark en expertisegebied.

Onder co-packing vallen onder andere het verpakken, herverpakken, ompakken, etiketteren, labelen, sealen, shrinkwrapping en bundelpacken. Voor als deze co-packing services ben je bij Na-Nomi aan het juiste adres.

Co-packing in Nederland gebeurt volgens strikte voorwaarden

Co-packing omvat veel meer dan eenvoudigweg het verpakken, labelen en transporteren van producten. Denk bijvoorbeeld aan voedingsmiddelen. Daar komt namelijk een strikt beleid bij kijken dat tot in detail moet worden nagevolgd. Dit kwaliteitsbeleid geldt op Europees niveau en is in de Europese wet Voedselinformatie vastgelegd. Die eisen worden elk jaar gecontroleerd en indien noodzakelijk aangescherpt. In Nederland controleert de Voedsel- en Warenautoriteit op de naleving van de Europese regels.

Co-packers zijn op de hoogte van het meest actuele beleid

Een co-packer dient dus altijd op de hoogte te zijn van de meest actuele wet- en regelgeving. Maar ook producten die tot de non-foodcategorie behoren, moeten zorgvuldig worden verpakt en aan diverse vereisten voldoen. Deze verschillen per productsoort. Een groot voordeel van het werken met co-packers in Nederland is dat je je niet meer bezig hoeft te houden met het geldende beleid en de afwikkeling van deze werkzaamheden, die voor een ondernemer tijdrovend zijn.

Co-packing in Nederland: wat zijn de voordelen?

Maak je als ondernemer gebruik van co-packing services? Dan worden je producten op een zorgvuldige manier verpakt en voorzien van overige presentatie, zoals in de vorm van etiketten en stickers. Dit bespaart je als ondernemer een hoop tijd en geld. Zeker wanneer het om grote oplagen gaat, ben je zelf al gauw lang bezig met het verpakken en de rest van de afhandeling. Het kost je tijd die je ook goed voor andere doeleinden had kunnen gebruiken. Co-packers in Nederland verpakken vlot en nauwkeurig en helpen je zo tijd en kosten te besparen.

Jouw producten op de beste manier presenteren

De meeste producten die je ziet als je een winkel binnenstapt, zijn in samenwerking met een co-packing bedrijf tot stand gekomen. Co-packers voeren niet alleen de praktische werkzaamheden uit, maar kunnen je ook adviseren over wat de beste manier van verpakken is. Een optimale presentatie draagt immers bij aan een sterke merkidentiteit en maakt je product nog aantrekkelijker voor de eindconsument. Na-Nomi gaat graag in een vroeg stadium met opdrachtgevers om de tafel om zo tot een succesvol concept op maat te komen.