Logistiek uitbesteden, ja of nee?

2025 Co-packing Duurzaamheid Food/FMCG Klantcase
20 mei 2020, BY NA-NOMI

Logistiek uitbesteden, ja of nee?

Veel productiebedrijven in de FMCG-industrie en grote verkoopinstanties besteden secundaire logistieke bewerkingen uit aan gespecialiseerde partijen. Opslag, co-packing en distributie laten zij liever over aan een externe partner. Het levert veel voordelen op. Zo kunnen ze zich onder meer blijven concentreren op de kern van hun werkzaamheden. Namelijk het fabriceren en/of verkopen van producten. Of het voor jouw bedrijf voordeliger is om de logistiek uit te besteden? Wij adviseren om dat per project te bekijken.

Analyse geeft inzicht: zelf doen of uitbesteden

Door de ontwikkelingen op het gebied van mechanisatie is het berekenen van materiaal-, opslag-, transport- en arbeidskosten maatwerk voor een logistieke dienstverlener. Er zitten altijd voor- en nadelen aan het opslaan, verpakken en distribueren van een product. Om een goede afweging te kunnen maken tussen de voor- en nadelen en de kosten die daarbij komen kijken, bieden wij je bij Na-Nomi een vrijblijvende analyse aan. Deze maakt snel inzichtelijk welke optie voor jouw bedrijf het beste en meest voordelig is: zelf doen of uitbesteden?

Vraag nu direct een analyse aan!

Waarom kiezen startende bedrijven voor een logistieke partner?

Wij zijn jouw logistieke partner als het gaat om opslag, co-packing en distributie. Er zijn tal van redenen waarom startende bedrijven kiezen voor een contractverpakker zoals Na-Nomi. Ze investeren bijvoorbeeld liever niet direct in opslagruimte, verpakkingsapparatuur, transportbanden en andere machines. Het is onzeker of een nieuw product populair wordt. Bij veel nieuwe bedrijven in de FMCG-industrie speelt ook mee dat ze niet over de benodigde kennis beschikken om een logistieke keten optimaal in te richten. Soms hebben ze simpelweg de ruimte en arbeidskrachten niet die nodig zijn om producten op te slaan en verpakkingslijnen te bedienen.

Waarom kiezen grote, gevestigde namen voor een logistieke partner?

Grotere bedrijven met voet in de markt hebben ook hun redenen om te kiezen voor een contractverpakker. Bijvoorbeeld als het gaat om kleine oplagen van speciale producten. Denk aan vakantie-edities of producten die gerelateerd zijn aan een evenement, zoals het WK voetbal of het Eurovisie Songfestival. Door deze kleine oplagen uit te besteden, voorkomen ze dat standaard verpakkingsactiviteiten onderbroken moeten worden. Ook het logistieke proces van nieuwe producten of testproducten besteden ze vaak uit aan een externe. Bijvoorbeeld omdat ze een nieuw product willen presenteren in een promotieverpakking of omdat ze een testproduct willen meesturen in een assortimentsverpakking.

Meer over de voordelen van een co-packer

Waarom het logistieke proces zelf inrichten?

Natuurlijk zijn er ook redenen waarom je er juist voor zou moeten kiezen om zelf de faciliteiten aan te schaffen voor het logistieke proces. Voor startende bedrijven bieden handmatige of semiautomatische machines vaak al de mogelijkheid om aan de productiebehoefte te voldoen. Denk aan tafelverpakkingsmachines. Deze bieden ook uitkomst als je een extreem beperkte productieruimte hebt. Bovendien kun je veel semiautomatische machines, als dat nodig is, opwaarderen naar automatische machines. Zo groeien de verpakkingsmachines mee naarmate de vraag naar een product toeneemt.

Welke voor- en nadelen gelden er voor jou?

Met onze analyse krijg je inzicht in de voor- en nadelen die het logistieke proces meebrengt voor jouw bedrijf. Het gebruik van een contractverpakker kan op korte termijn je cashflow verbeteren. Maar het aanschaffen van eigen verpakkingsapparatuur kan op lange termijn hetzelfde doen. Met een contractverpakker kun je in de juiste situatie de arbeids- en overheadskosten verlagen. Terwijl in een andere situatie de aankoop van een verpakkingsmachine geen extra arbeid vereist. Kortom, er zijn genoeg voor- en nadelen om af te wegen.

Beide oplossingen, zowel uitbesteden als zelf doen, bieden voor de meeste bedrijven een haalbare oplossing. Een snelle analyse toont aan welke oplossing voor een bepaald project het meest voordelig uitpakt.

Neem gerust contact met ons op via info@na-nomi.nl of bel: +31(0)88 622 8529 en laat direct een analyse uitvoeren.