Wat is de betekenis van verpakking?

Vrijwel elk product wordt vandaag de dag in een verpakking aangeboden. In verreweg de meeste gevallen zou een product zonder verpakking niet eens aan de consument kunnen worden verkocht. Denk bijvoorbeeld aan vloeibare zaken als dranken, maar ook pasta’s, suiker en andere producten die uit meerdere kleine delen bestaan. De belangrijkste functie van een verpakking is het beschermen van het product tegen invloeden van buitenaf, zoals stof, bacteriën en ongedierte. Een tweede functie is bescherming en eenvoudigere verplaatsing gedurende het transportproces.

De consument informeren en interesseren

Een verpakking beschermt niet alleen het product tegen invloeden van buitenaf, maar in sommige gevallen ook jou tegen het product zelf. Met zaken als schoonmaakmiddelen wil je nu eenmaal niet direct in contact komen. De verpakking van een product is een van de belangrijkste onderdelen binnen de logistieke keten. Verpakkingen dienen steeds milieuvriendelijker te worden, maar de grote concurrentie op de huidige markt vereist ook dat verpakkingen bijdragen aan interesse en waardering van de consument. Een verpakking die voldoende informatie bevat en tot de verbeelding spreekt, zal sneller opvallen in een schap vol vergelijkbare producten.

Primaire en secundaire verpakkingen

Bij FMCG kan een verpakking primair of secundair zijn. Met de primaire verpakking wordt de verpakking bedoeld die direct om het product zelf heen zit om deze tegen de hierboven reeds genoemde invloeden (stof, bacteriën, ongedierte) te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan de kartonnen verpakking om de pasta of het aluminium blikje om het bier. Elk product is voorzien van een primaire verpakking. Voor een secundaire verpakking geldt dat niet; dit betreft het volgende niveau van verpakking. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het plastic om drie pakjes chocolademelk of yoghurtdrink. Of een kartonnen doos die met blikjes bier is gevuld.

Een verpakking kan bijdragen aan een stijging van de verkoopcijfers

Behalve dat een verpakking voor bescherming en logistiek gemak zorgt, kan het ook bijdragen aan de marketingwaarde van een product. Door een verpakking voor je product te kiezen dat de aandacht trekt en ruim voldoende informatie geeft over de inhoud, bereiding en meer, zal de consument het product in het algemeen meer waarderen. Een verpakking kan zo dus direct bijdragen aan de verkoopcijfers en de prestaties van een onderneming verbeteren.